Your Highness - Your Highness | CD

Erik van Dijk | 11 oktober 2019

Your Highness is een sludge / stoner metal band uit het Belgische Antwerpen. De band is ontstaan in 2009 en bracht de debuutplaat ‘Cults ‘n’ Cunts’ uit in 2011. Zo’n 4 jaar later verscheen met ‘City in Ruins’ de opvolger en nu weer 4 jaar later verschijnt album nummer drie. Het gelijknamige ‘Your Highness’ verschijnt op 11 oktober.

Your Highness is geen onbekende in de scene en speelde al shows op o.a. Graspop, Pukkelpop en het vermaarde Nederlandse festival Roadburn. Dit nieuwe schijfje sluit naadloos aan op dat wat de band eerder heeft gebracht, lomp en “in your face”. De progressie in de muziek is echter wel duidelijk waarneembaar. Wanneer je luistert naar het nummer ‘The Flood’ met de lekkere rauwe vocalen van zanger Ben Baert, de lompe gitaar riffs en het subtiele solowerk en het western achtige tussenstuk hoor je dat de band weer stappen heeft gemaakt.

Lekkere bluesy gitaarwerk waarna je wordt overdondert door de zware gitaar / baslijnen in het nummer ‘Born Anew’ brengen de nodige variatie. Waar je soms wel eens verveeld raakt van bands in het genre, weet Your Highness je te boeien, de band weet sterkt variëren met tempo’s en brengt muzikaal meer dan de gemiddelde stoner metal band. Nummers als ‘Little to Relate’, ‘Rope as a Gift’ en de ruim 14 minuten tellende afsluiter Kin’s Blood zijn meer dan de moeite waard,

De Antwerpenaren van Your Highness brengen met het gelijknamige album een sterk derde album, een album dat een iedere liefhebber van het sludge / stoner metal genre blind kan aanschaffen.

01. Devil’s Delight
02. The Flood