Yaotzin - Artificum Dei Luciferi | CD

Erik van Dijk | 16 januari 2022

De Nederlandse black metal band Yaotzin heeft onlangs het derde studio album uitgebracht. De Alkmaarse band is ontstaan in 1995 en bracht in 1998 het debuutalbum uit. Maar liefst 10 jaar later verscheen het tweede album ‘Mors Christii’ en opvallend is dat ook dit album werd uitgebracht in eigen beheer. Het derde album ‘Artificum Dei Luciferi’ verscheen op 11 januari, weer in eigen beheer en is vooralsnog alleen te beluisteren op Spotify.

Erg productief kunnen we Yaotzin niet noemen, behalve wat splits en Ep’s verscheen er in de afgelopen jaar 13 jaar geen volledig album. Drummer Bas Polder en zanger Theo van de Plas zijn de muzikanten van het eerste uur, waar gitarist Sander Spoor sinds 2001 betrokken is bij de band. Nieuwkomers bij de band ten opzichte van het laatste album zijn bassist M.C. Abagor (2014) en gitarist Hans Bijland die sinds 2018 zijn bijdrage levert. Het nieuwe album telt 8 nummers en duurt rond de drie kwartier.

Het album opent met het nummer ‘Chaosbringer’ dat we kennen van de gelijknamige EP uit 2014. Het nummer kent een wat trage opbouw die voor mijn gevoel net te lang duurt, na tweeënhalve minuut gaat het tempo omhoog met sterke drums, breaks en ontstaat er een vermakelijke black metal track. Ook ‘Malkuth’ is afkomstig van eerder genoemde EP. Een smerig up tempo nummer met fijn repeterende gitaarriff. Uitstekende drums leiden het nummer ‘Blood for My Blood’ in. De drums en de melodische gitaren geven het nummer bijkans een dansbare vibe, de tempoversnelling is goed en ligt in de lijn der verwachtingen. De tempowisselingen maken dit nummer sterk.

Met ‘Visions of Morpheus’ en ‘Incantation of the Fallen’ krijgen we wat meer uitgesponnen nummers. Met melodisch gitaarwerk waarbij het tempo beduidend lager ligt dan de

voorgangers, krijgen we meer meeslepende black metal nummers voorgeschoteld. Bij met name ‘Incantation of the Fallen’ vallen de intense smerige vocalen op, waar ook hier zijn de drums zeer goed verzorgd zijn. Met het wat kortere ‘The Essence’ weer Yaotzin mij niet te bereiken, waar nummers als ‘Misanthropic Rites’ en ‘Artificum Dei Luciferi’ dit wel doen. Met name het afsluitende titelnummer is overtuigend. Smerige en gevarieerde vocalen, een sterke opbouw naar een heerlijk duister nummer, zonder meer mijn favoriet.

Het derde album van Yaotzin is weer een heerlijk Nederlands black metal product, waar we toch al niet mogen klagen over kwaliteit black metal van vaderlandse bodem. Laten we hopen dat er snel fysieke producten verschijnen, daar dit fijne werkstuk vooralsnog alleen te beluisteren is op Spotify.

01. Chaosbringer 06:01
02. Malkuth 04:14
03. Blood for My Blood 05:13