Wraith - Undo the Chains | CD

Erik van Dijk | 28 juli 2021

De Amerikaanse blackened speed metal band Wraith is ontstaan in 2016 en bracht na de gelijknamige EP uit 2017 een jaar later het debuut album ‘Heed the Warning’. In 2019 bracht de uit Indiana afkomstige band het vervolg ‘Absolute Power’ en op 24 September verschijnt via Redefining Darkness Records het derde album ‘Undo the Chains’.

Onder de noemer “No Bullshit Thrash Metal” brengt Wraith een portie zwartgallige thrash metal dat veelal in een hoog tempo aan je voorbij schiet. De band haalt de inspiratie uit het vroege werk van Metallica, Bulldozer en Motörhead en zorgt met agressieve riffs voor een overweldigende bak herrie. Op dit album is gitarist Jason Schulz vast toegevoegd aan de line-up, waar Jason op eerdere releases als gast muzikant te horen was. Het concept van Wraith is dan weliswaar niet veranderd, maar de toevoeging van de tweede gitarist geeft een goed vol geluid en dit met een smerige productie die zorgt dat de vuiligheid van Wraith tot volle wasdom komt.

Na het intro geeft wraith direct gas met het nummer ‘Dominator’. Een muur van geluid met een heavy thrash riff zuigt je op en trekt je mee de jaren 80 in. Een nummer met een traditionele opbouw, smerige vocalen, solo en rammen. De wat langere nummers als ‘Gate Master’ en ‘Cloaked in Black’ hebben wat meer nuance en meer inhoud, maar blijven dezelfde intensiteit behouden, heerlijk smerig en zonder compromissen. Korte nummers als bijvoorbeeld ‘Mistress of the Void’ passen de band het best, lekker up-tempo met een rauwe punk vibe.

‘Born to Die’ en Time Wins ‘’ zijn opmerkelijke nummers, het tempo ligt wat lager, de riffs zijn heavier en is meer ruimte voor solo en lead partijen. Gelukkig zijn daar de vocalen van Matt Sokol nog, die met zijn geforceerde strot de eventuele pretenties op een geweldige wijze

teniet doet. Het vervolg ramt er weer vrolijk op los, nummers als ‘Gift of Death’, de snelle punkachtige kraker ‘Disgusting’ of het lekkere rauwe ‘Victims of the Sword’ brengen exact dat wat je van Wraith mag verwachten. Het afsluitende ‘Terminate’ is met ruim 4 minuten op de klok het langste nummer en is een snelle thrash metal song en een uitstekende afsluiter.

Wraith stelt met ‘Undo the Chains’ niet teleur, snelle rauwe thrash metal met hier en daar wat punk invloeden zoals wat dat van de heren kennen. De tweede gitarist heeft een positieve bijdrage aan het geheel dat heerlijk pretentieloos en lomp is. ‘Undo the Chains’ verschijnt in 2 kleuren vinyl met een oplage van totaal 700 stuks die in de voorverkoop al gretig hun aftrek vinden. Wacht dus niet te lang, je wordt niet teleurgesteld.

01. Undo the Chains 01:00
02. Dominator 02:48
03. Gate Master 03:49