Wound – Serpent Crown | CD

Erik van Dijk | 4 december 2021

De Duitse death metal band Wound is ontstaan in 2011 en bracht na het debuutalbum ‘Inhale the Void’ in 2013 het tweede album ‘Engrained’ uit in 2017, dit via het relatief kleine F.D.A. Records. Voor het derde album ‘Serpent Crown’ heeft de band onderdak gevonden bij Ván Records en het nieuwe album verschijnt op 17 december.

De line up van Wound is ongewijzigd ten opzichte van het laatste album album ‘Engrained’ uit in 2017 en dat is in dit geval goed nieuws. Het nieuwe album ‘Serpent Crown’ telt acht nummers en opent met het nummer ‘Silent Indoctrination’, dat ook als eerste single verkozen is. Een nummer van bijna acht minuten dat mij meteen op het puntje van mijn stoel zet. Een geweldige melodieuze riff die zich blijft herhalen en de ijzige grunts van vocalist Schettler geven een moderne black metal vibe die mij wel kan bekoren.

‘Disciples Of Downfall’ is een lekkere up tempo death metal song. Opvallend zijn de vocalen van Schettler, die afwisselt met zware, lage death metal grunts en de eerder gehoorde hogere black-achtige vocalen. Ook weer een nummer vol met melodisch gitaarwerk en na twee nummers weet Wound mij te overtuigen. De nummers ‘Dethroned Supremacy’ en ‘Towers’ zijn typerende death metal nummers waarin lekker wordt gewisseld met tempo’s, het sterke gitaarwerk van Last en Florian, dit met de eerder genoemde vocalen, zorgt ervoor dat Wound een stevig eigen geluid brengt.

‘Antagonism’ is een lekker snel nummer waar het zwartgallige van de band naar voren komt, even wordt er getemporiseerd en is er ruimte voor een solo, waarna we weer vol gas naar het

einde sprinten met onvervalste black metal. ‘Forged For Death’ opent als een lompe, trage death metal track met lage grunts en melodisch gitaarwerk en solo, waar bij ‘Ominous Depth’ het tempo weer flink omhoog gaat en het meer zwartgallige triomfeert, de sterke tempowisseling verbinden de twee werelden van death en black. Het afsluitende titelnummer duurt ruim negen minuten en slingert je weer alle kanten op, maar belangrijker, het nummer verveelt geen moment.

Wound weet met het derde album ‘Serpent Crown’ te overtuigen. De muziek is meer en meer een mix van black en death metal die mij zondermeer aanspreekt. ‘Serpent Crown’ verbindt twee werelden, waarmee Wound een knap eigen geluid weet te brengen. Een absolute aanrader!

01. Silent Indoctrination 07:54
02. Disciples Of Downfall 03:33
03. Dethroned Supremacy 03:41