Withered - Verloren | CD

Koos van Marle | 14 juli 2021

Uit Atlanta, Georgia, USA komt Withered. Typisch zo`n band waar velen van jullie lezers niet van gehoord zullen hebben, want ja, black/death metal bands uit de USA, hoeveel zijn er daar wel niet van? Inderdaad, een heleboel. Dat kun je ook allemaal niet bij houden. Toch wil ik wel een kleine lans breken voor dit kwartet, want ik weet zeker dat er mensen zijn die hier blij van worden. Met ‘Verloren’ presenteren ze al hun derde full-length en het is weer een interessant werkje geworden.

Meer slepend, meer sludgy dan de voorganger ‘Grief Relic’, die duidelijk meer in de death metal hoek zat, is ‘Veloren’ een vat met extreme metal dat goed door elkaar geschud is. Verwacht meer een brul zang dan een dikke grunt of scream. De roots van deze bands zitten ook wat meer richting de hardcore, zo heb ik altijd het gevoel gehad. Met de wat getergde cleane zang die regelmatig voorbij komt op deze plaat krijg je helemaal dat idee. ‘Tortured blackened doom’ noemen de heren het zelf en dat dekt aardig de lading. Het tempo is vaak slepend, maar er zijn genoeg uitstapjes naar snellere passages.

Opener ‘By Tooth in Tongue’ is langzaam opbouwend naar de rest van de plaat, maar barst ook al aardig uit aan het eind, met een prima solo. In ‘The Predation’ laat de band wel het achterste van de tong horen, en de lekkere breaks tussen de riffs maken het misschien soms wel wat fragmentarisch op het eerste gehoor. Echter blijft het goed bij elkaar zonder als los zand te klinken. Via een aantal kortere nummers komen we dan aan bij ‘Verloren’, wat een sfeervol akoestisch intro is naar afsluiter ‘From Ashen Shores’ wat een heel stuk tegen de post metal aanschurkt. Gelukkig eindigt het allemaal met een goede blast passage, zodat de boel niet echt als een nachtkaars uitgaat. Dat zou deze plaat ook niet gepast hebben.

Enig overgebleven oorspronkelijk lid Mike Thompson heeft weer een prima band om zich heen verzameld. Klein minpuntje is de wat doffe productie. Wellicht komt dit op vinyl of tape wat

beter over, maar een kniesoor die daar op let. Voor mij wel weer een groeiplaat, net als het eerdere werk. Het is niet voor iedereen maar durf je een avontuur aan, luister dit dan eens een keer!

01. By Tooth in Tongue 08:22