Witchunter - Metal Dream | CD

Erik van Dijk | 13 oktober 2022

Het Italiaanse Witchunter is ontstaan in 2007 en bracht naast een EP en wat splits twee langspelers uit via kleine Italiaanse labels. De heavy / speed metal band tekende bij Dying Victims Productions en het derde album ‘Metal Dream’ verschijnt op 16 november.

Italië staat nu niet direct bekend als land waar veel heavy metal bands vandaan komen, zeker niet wanneer je de stijl refereert aan het NWOBHM tijdperk. Witchunter is er dus één en getuige de eerste twee platen, ‘Crystal Demons’ en ‘Back on the Hunt’ niet onverdienstelijk. Goed, zes jaar na de release van het laatste album is de band weer terug met een nieuw album ‘Metal Dream’. Na het intro trapt de band af met het titelnummer. Een lekker up tempo dat sterk naar de jaren 80 neigt. Zanger Steve Di Leo heeft een goede strot met fijne hoge uithalen en ook muzikaal is er niets op aan te merken, Bij ‘Black Horror’ krijgen we iets heel anders voorgeschoteld. Het nummer is beduidend minder snel en heeft iets theatraals, desalniettemin bijzonder vermakelijk.

Variatie genoeg op dit album, nummers als ‘Rolling Queen’ en ‘Crimson Skies’ zijn lekker up tempo maar variëren ook flink onderling. ‘Devil Preacher’ en ‘Legion’ zijn daarentegen lekkere heavy metal nummers. De nummers biedt meer ruimte aan de gitaristen en met name de solo’s van Federico “Ace” Iustini. ‘Space Ritual’ is het opmerkelijkste nummer. Het nummer is instrumentaal en vrij progressief, behalve aan een orgel biedt het de ruimte aan het gitaristen duo Iustini / Verdecchia en ook drummer Luca Cetroni laat zich hier goed horen. ‘Restless’ is dan weer een fijn up tempo nummer. De vocalen zijn wat rauwer en dit past goed, het wat vreemde progressieve tussenstukje is volstrekt overbodig.

‘Hold Back the Flame’ is de afsluiter is een stevige een rock song met een riff die bij Status Quo niet had misstaan. Een aardig nummer zonder echt meerwaarde te hebben. Witchunter brengt met ‘Metal Dream’ een album vol variatie. Het gros van de nummers zijn lekkere heavy metal songs, veelal op een lekker tempo uitgevoerd. Een goede zanger en ook muzikaal ontbreekt het aan niets.

01. Pre(Hell)Ude 01:00
02. Metal Dream 03:34
03. Black Horror 06:26