Witchery - Nightside | CD

Alex Thrasher | 19 juli 2022

Het Zweedse Witchery kan al lang niet meer worden gezien als een side-project van gitarist Jensen van zijn band The Haunted. Witchery is immers reeds 25 jaar actief en dient derhalve ondertussen als een volwaardige band te worden beschouwd, die dan ook alweer aan haar 9e album toe is.

De darkened thrash/speed metal heeft mij altijd weten te bekoren met als highlights de geweldige albums ‘Dead, Hot and Ready’ (1999) en ‘Witchkrieg’ (2010). Op de laatste twee albums ‘In His Infernal Majesty’s Service’ (2016) en ‘I am Legion’ (2017) kwam de nadruk meer te liggen op een doomy darkened sound, waarbij de band naar mijn mening wat van z’n authenticiteit verloor (dat waren immers de megavette riffs van Jensen en de flitsende gitaarsolo’s van Rickard “Rille” Rimfält. Ik was dan ook benieuwd wat het nieuwe album ging brengen.

‘Nightside’ is in ieder geval het eerste concept album van de band. Gezien de bandnaam geen verhaallijn over de teloorgang van de aarde of iets dergelijks maar uiteraard geheel in het teken van de hekserij. In het kort gaat het verhaal over een vrouw die onbevlekt zwanger blijkt te zijn en veroordeeld wordt tot de brandstapel. Zij weet te vluchten naar de “Nieuwe Wereld” en haar nieuwgeboren zoon neemt wraak op de Katholieke Kerk. En daarmee grijpt de band terug naar thema’s die vooral op het eerste album ‘Restless and Dead’ (1997) en de EP ‘Witchburner’ (1998) te horen waren.

Tot mijn vreugde gaat ook de stijl van de band weer meer terug naar de oude sound: hoofdmoot is weer thrash/speed met een darkened randje (in plaats van andersom).

De plaat knalt uit de startblokken met het snelle ‘Witching Hour’ en ‘Don’t burn the witch’ (mooie knipoog naar Venom trouwens). Tekstueel gaat de band ook helemaal los. Zo brult zanger Angus Norder met een letterlijke grafstem (waar hebben zie die opgegraven): “Fuck this fucking priest and fuck that church ‘ Een optreden in Urk kan de band dan waarschijnlijk ook wel vergeten.

Met ‘Storm of the Unborn’ gaat het tempo iets omlaag om vervolgens met tracks als ‘Popecrusher’, ‘Churchburner’ en ‘A Forest of Burning Coffins’ (wat een titels!) weer volledig los te gaan. De riffs zijn snel, strak en droog; datzelfde kan worden gezegd voor het drumgeluid van Chris Barkensjö dat lekker hard in de mix staat. Op bas treffen we Victor Brandt (Dimmu Borgir) aan die officieel tot de band is toegetreden nu voormalig bassist Sharlee D’Angelo het begrijpelijkerwijs te druk heeft met Arch Enemy.

Het album sluit af met het titelnummer, lekker doomy/traag doch pakkend. Jensen wilde net als Judas Priest deed bij ‘Defenders of the Faith’ een nummer met een lange fade waardoor de aandacht wordt vastgehouden (of zoals Jensen zelf zei: “alsof het circus de stad verlaat en je mee wil gaan om te zien wat er gebeurt”). Goed geslaagd wat mij betreft! Het album wordt nog opgefleurd met enkele gastoptredens; Jeff Walker/Carcass, Hank Shermann/Mercyful Fate, Maciek Ofstad/Kvelertak en Simon Johansson/Wolf.

‘Nightshade’ kan dan ook met recht tot één van de betere albums van de band worden gerekend. Welkom terug jongens en hopelijk vlug te zien op één of meerdere podia in ons land. Het album verschijnt op 22 juli bij Century Media Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en (gekleurd) vinyl.

01. Witching Hour 03:03
02. Don’t Burn the Witch 03:22
03. Storm of the Unborn 04:36