Wildness – Resurrection | CD

Manfred Werger | 17 oktober 2022

Wildness? De Zweedse metal underground-band uit de jaren ’80? Of de Franse versie uit 1990? Nee, dit is een Zweedse melodieuze rock formatie. ‘Resurrection’ is hun derde plaat en de eerste schijf voor het Frontiers Music Srl. label. We luisteren naar deze gasten en skippen ook door de back catalogue van de muziekjes van Erik.

De Zweedse drummer Erik Moden (ex- Hebre, Strÿkenine en Reach) startte Wildness in 2014 als een soloproject. Met een handvol eigen composities, arrangementen en muzikale vrienden nam hij een album op dat stijf stond van potente rocksongs in de stijl van Extreme, Talisman, Dokken en Whitesnake. Wildness’ debuutplaat, opgepikt door Georg Siegl van het Duitse AOR Heaven op basis van twee zelf gefinancierde singles, werd enthousiast ontvangen.

De band, die uit zijn soloproject ontstond, viel wat uiteen toen zanger Gabriel Lindmark de band verliet. Maar zijn vervanger, ex-Blazon Stone zanger Erik Forsberg, bracht de band nieuwe impulsen. Een tweede plaat, ‘Ultimate Demise’, kreeg de nodige positieve feedback en Wildness was te zien op diverse podia in Zweden.

De definitieve doorstart van Wildness werd ook beklonken door Frontiers Music Srl. dat de band tekende na het stoppen van het AOR Heaven. ‘Resurrection’ bestaat uit composities, instrumentale uitwerkingen van Erik Moden en ook de productie is van zijn hand. Wildness heeft een wat vastere line-up en vrienden uit de bands waaraan Erik diensten verleende, o.m. Houston, Crazy Lixx, Reach, zijn ook te horen op de (sterke) backing vocals!

De plaat heeft een hoog “kick out he jams” gehalte, lekkere, pakkende rock met ballen.

‘Release The Beast’, ‘Best Of Me’, ‘The One And Only’ happen lekker weg en Dokken, de stevige Def Leppard, de Zweedse broeders van Humanimal, Talisman ( let op ‘Final Fantasy’), Million zijn dichtbij in de composities. ‘Love Resurrection’ is een fraaie ballad in de stijl van Jeff Scott Soto, net als ‘Lonely Girl’. ‘Tragedy’ is een mooie AOR rocker. Toch valt het op dat de scherpte en de sluwheid van het debuut niet worden gehaald. De plaat kent ook echt wel wat mindere tracks en breaks.

Erik heeft hard gewerkt en geploeterd voor ‘Resurrection’ en met de hulp van het label en zijn goede vrienden krijgt het weer voor elkaar! De wederopstanding van Wildness mag er zeker wezen, al zijn er in de grote stroom van releases in dit genre beslist sterkere schijven op de markt. Wildness was al eens op het Europese vasteland te zien, hopelijk komen we deze band nogmaals tegen! De band verdient het na een trio puike platen!

01. Nightmare
02. Release The Beast
03. Tragedy