Wednesday 13 - Necrophaze | CD

Erik van Dijk | 27 september 2019

Joseph Poole’s Wednesday 13 is weer teug aan het front. Na het album ‘Condolences’ uit 2017 laat de band er geen gras over groeien en is het vervolg daar. De nieuwe plaat, de tiende sinds het debuut in 2005, ‘Necrophaze’ verschijnt op 27 september via Nuclear Blast Records.

Muzikaal is er door de jaren heen weinig veranderd, heavy muziek met industrial invloeden, en waarom zou je ook wanneer het concept oplevert wat je ervan verwacht en je plezier hebt in dat wat je doet. Origineel is het allemaal niet, de vergelijking met de horror meester Rob Zombie zijn overduidelijk, maar wie geeft er om. De muziek swingt onder een lekkere beat en heeft een hoog “feel good” gehalte, luister naar de opener en titelnummer ‘Necrophaze’ en je weet precies wat ik bedoel.

Ook het vervolg van het album kent eigenlijk geen verrassingen, swingende en pakkende ritmes met teksten gebaseerd op serie moordenaars en jaren ’80 horror films. Saai wordt het niet, er wordt goed gespeeld met tempo’s en de gebruikte samples zorgen voor de variatie zoals in het nummer ‘Zodiac’. Het album kent ook wat meer heavy nummer als ‘Decompose’, ‘The Hearse’ of ‘Life Will Kill Us All’ met een heuse gitaarsolo’s om het stramien te doorbreken. Wednesday 13 sluit af met de W.A.S.P. cover ’Animal (Fuck Like A Beast)’ , een nummer dat gebracht wordt in hun eigen stijl en best vermakelijk is.

‘Necrophaze’ is een lekker klinkend en toegankelijk album, liefhebbers van het eerder werk doen er goed aan het plaatje te luisteren / aan te schaffen.

01. Necrophaze
02. Bring Your Own Blood