Watain - The Agony & Ecstasy of Watain | CD

Erik van Dijk |  27 april 2022

De Zweedse black metal band Watain is ontstaan in 1998 en is uitgegroeid tot een van ’s werelds meest bekende en beruchte black metal bands. Watain werkt toe naar de release van het zevende studio album en na het horen van de singles zijn de verwachtingen hoog. ‘The Agony & Ecstasy of Watain’ verschijnt op 29 april via Nuclear Blast Records.

Na het wat meer mainstream uitstapje ‘The Wild Hunt’ uit 2013, dat overigens in het thuisland goed scoorde en verschillende prijzen pakte, keerde Watain in 2018 terug met ‘Trident Wolf Eclipse’. Na het horen van de eerste single ‘The howling’ ging menig black metal hart weer sneller kloppen. Het tweede nummer dat we te horen kregen was ‘Serimosa’ en dit was een stuk trager, doch bruut. Met het navolgende ‘We remain’, met medewerking van de Nederlandse zangeres Farida Lemouchi (Molasses, ex- The Devil’s Blood), ging het tempo verder omlaag en kregen we een meeslepend psychedelisch nummer te horen. Een sterk nummer maar de black metal puristen zullen hier afhaken.

Behalve de single ‘The Howling’ is er echter meer black metal om van te genieten op dit album. Zoals bijvoorbeeld de snelle opener ‘Ecstasies in night infinite’. Heerlijk agressief met diverse tempowisselingen en breaks en vanaf de eerste luisterbeurt één van mijn favorieten. Een ander opvallend nummer is ‘Black cunt’, snelle stukken worden afgewisseld met melodische passages die wat theatraal klinken. ‘Leper’s grace’ is weer een lekker snel nummer, waar ‘Before the cataclysm’ rustig en melodisch opent en en zich ontwikkelt in een sterk nummer met opvallend sterke drums. De tempowisselingen brengen weer wat melodie en balans en er is ruimte voor solo’s in het nummer dat zich verder langzaam naar een einde werkt.

Na het eerder genoemde ‘We remain’ volgt er weer een snelle smerige black metal song in de vorm van ‘Funeral winter’ en dit hadden we wel weer even nodig. Een nummer met alle Watain kenmerken dat tot de verbeelding spreekt. Het afsluitende ‘Septentrion’ is een meeslepend black metal nummer op een midden tempo met repetitief gitaarwerk, waarbij de incidentele tempowisselingen het vrij lange nummer levend houden.

Watains zevende studio album ‘The Agony & Ecstasy of Watain’ heeft voldoende aanknopingspunten voor de gemiddelde black metal liefhebber, maar daarentegen weet de band te vernieuwen en buiten de lijntjes te kleuren. Een aanrader.

01. Ecstasies in night infinite 4:00
02. The howling 4:08
03. Serimosa 5:26