Warfect - Spectre of Devastation | CD

Erik van Dijk | 13 november 2020

Het Zweedse Warfect is ontstaan in 2003 onder de naam Incoma en vanaf 2008 is de band actief onder de huidige naam. De band bracht tot op heden drie albums uit via kleine labels en het is dan ook geen wonder dat de band op het Europese vasteland niet direct bellen doet gaan rinkelen. Voor het vierde album tekende band bij het meer gerenommeerde Oostenrijkse label Napalm Records en het vierde album ‘Spectre of Devastation’ verschijnt dan ook op 13 november via dat label.

Muzikaal bevindt Warfect zich in het thrash metal genre, al zorgen de vocalen van gitarist Fredrik “Plague“ Wester wel voor een zwartgallig sfeertje. Na het intro wordt je direct wakker geschud door het nummer ‘Pestilence’, een modern thrash metal nummer fijne tempowisselingen en uitstekend gitaarwerk. Het drietal van Warfect weet, gedragen door de uitstekende productie, een lekkere volle sound neer te zetten en het openingsnummer wekt de interesse op naar meer. ‘Rat King’ is qua structuur een wat eenvoudiger nummer, maar met name de up-tempo stukken zijn lekker old school.

Met nummers als ‘Left to Rot’ en ‘Into the Fray’ gaat het tempo wat omlaag en daarmee worden de nummers wat toegankelijker. De composities staan als een huis en de tempowisselingen zijn goed gekozen. Het gesproken sample in ‘Into the Fray’ duurt mijn inziens wat te lang en haalt en heeft geen echte meerwaarde, de tempoversnellingen in het nummer zijn sterk en meer dan welkom. Met nummers als ‘Colossal Terror’ en ‘Witch Burner ‘gaat het tempo weer flink omhoog, de vocalen van Fredrik “Plague“ Wester komen duidelijk naar boven in de mix, en doen soms wat denken aan die van Schmier (Destruction). Heerlijke kopschudders die het live (wanneer we weer mogen) goed zullen doen in de pit. Warfect sluit af met het nummer ‘Dawn of the Red’ en geeft hier nog één keer vol gas met sterk bas en drumwerk en up-tempo vocalen één van de betere songs.

Het vierde Warfect album, ‘Spectre of Devastation’, is een sterk thrash metal album geworden en is een album dat groeit bij iedere luisterbeurt. Met het label Napalm Records aan de zijde zal de band zich nog nadrukkelijker laten horen.

01. Spectre Of Devastation 01:14
02. Pestilence 04:19
03. Rat King 04:37