Wanton Attack - Wanton Attack | CD

Erik van Dijk | 19 augustus 2021

Wanton Attack is een nieuwe Zweedse heavy metal band ontstaan in 2019. De band bestaat uit Niklas Holm en Micael Zetterberg die ruime ervaring hebben in de Zweedse underground scene en nu dus samen een project zijn begonnen. Het duo haalt de inspiratie uit bands als Mercyful Fate en Ostrogoth en dat is dan ook de reden dat ik dit album een luisterbeurt gaf. ‘Wanton Attack’ verschijnt op 24 september via No Remorse Records.

Het gelijknamige debuut album van Wanton Attack telt 7 nummers en duurt nog geen half uur. Het album is opgenomen door Kim Ekvall Lattik en gemastered door Patrick W. Engel in de Temple of Disharmony studio. De drums zijn opgenomen door Magnus Johnson, die ook het album gemixt heeft. Voor zover de feiten bij elkaar… Het album opent met het nummer ‘Demonic Forces Prevail’, een mid-tempo nummer met een opmerkelijke song structuur, de zanglijn van drummer / vocalist Micael Zetterberg roept herkenning op, zonder echt concreet te kunnen worden. Een verrassend en sterk nummer.

Titelnummer ‘Wanton Attack’ doet qua gitaarriff denken aan de epische eerste EP van Mercyful Fate. Een heerlijke riff van Niklas Holm die op het album behalve gitaar ook de bas voor zijn rekening neemt. De vocalen in deze song zijn opmerkelijk, Micael is niet direct een uitzonderlijk zanger maar is geweldig creatief met zijn zanglijn. In ‘The Beast Will Be Tamed’ is die zanglijn gedeeltelijk te herleiden naar die van King Diamond en Fates ‘Evil’ om er vervolgens weer een eigen twist aan te geven. Zo zijn de nummers enerzijds herkenbaar en anderzijds verfrissend en nieuw.

‘Wanton Attack’ is niet een album waar zo maar aan gaat zitten, de soms onorthodoxe songstructuur en de weerbarstige vocalen vergen meerdere luisterbeurten. Wanneer het

allemaal is ingedaald, groeit het album en is het echt geniet van nummers als ‘His Master’s Voice’, de eerste single van het album. ‘Fatal Technology’ heeft een typische Denner / Shermann riff, een lekker heavy nummer met sterke tempowisselingen en dito solo’s. ‘Crystal Ball’ opent met een rustig intro, waarna het nummer opengetrokken wordt door gitaar en een hoge uithaal van Micael, een lekker heavy en snelle track is wat volgt. Het afsluitende ‘Arrogant Humanity’ is een bittere pil en totaal misplaatst op dit album, de gitaarsolo in het instrumentale nummer is desalniettemin sterk.

De gelijknamige debuutplaat van Wanton Attack doet denken aan het oude Mercyful Fate, maar heeft een geheel eigen geluid. Weerbarstig, soms wat complex en onorthodox met zes heerlijke heavy nummers. Het album is wat kort, en heeft met het laatste nummer een miskleun, maar is verder aan te raden.

01. Demonic Forces Prevail 03:46
02. Wanton Attack 04:41
03. The Beast Will Be Tamed 04:41