Walkways - Bleed Out, Heal Out | CD

Juliette Ruygrok | 14 juni 2019

Als een opkomende vloed aan de kusten van het hectische leven van Tel Aviv, als een storm door de Israëlische metalscene, kwamen deze mannen op. In 2006 ontstond Walkways, in 2013 kwam hun eerste album ‘Safe In Sound’ uit. Dit bracht ze onder andere tournees met grote namen als In Flames en Avenged Sevenfold. Met een ondertussen redelijke hoeveelheid fans zowel nationaal als internationaal is het dan ook tijd voor een volgend album. ‘Bleed Out, Heal Out’ is hier, tijd voor de volgende storm!

Het album begint rustig met de intro van ‘Till The End’. Op een ietwat theatrale wijze trekt het geheel dan open. Het is een opbouw die bands al Muse en Tool niet zou misstaan. Dit is echt fantastisch. Zanger Ran Yerushalmi blijkt van een zeer bijzonder kaliber, heel divers en kan duidelijk verschillende stijlen aan. Invloeden van nu-metal worden vervolgens voorgeschoteld in ‘Hell Born Shove (Impossible)’. De intro zou zo van de Deftones kunnen zijn, waar de break je doet denken aan Korn. Maar die break, die break is werkelijk om te smullen! De toffe drums van Priel Horesh, maar ook sterke afwisselende riffs van gitaristen Bar Gaspi en Yoni Menner zijn werkelijk indrukwekkend. Dat naast de vocalen van zanger Yerushalmi die zowel clean, hoge noten en mean ten gehoren weet te brengen in een nummer. Dit album is tot dusver een heuse storm en als luisteraar wordt je werkelijk weg geblazen.

Heel anders en met golf van energie begint ‘Despair (For Heaven’s Sake)’. Met een wederom indrukwekkende tempowisseling is dit helaas niet van lange duur. Maar goed ook hier is het geheel weer een verassing op verassing en volgen de diverse stijlen elkaar snel op, waardoor je als luisteraar gelukkig een lekker portie rammende riffs voorgeschoteld krijgt. Het hardere werk wordt doorgezet in nummers als ‘Half The Man I Am’ en ‘Trumpet Call’. In die laatste wordt er erg tof gespeeld met de vocalen. Heerlijke groovende gitaren, wat een tof nummer is dit. De break is heel puur, heel zuiver en met de nadruk op de vocalen heel subtiel. De Korn

achtige opbouw brengt je terug in bij de groovende gitaren. Het eind is hard en chaotisch met screaming en lage grunts, want die hadden we nog niet gehoord.

Van een heel ander kaliber is het nummer ‘Bleed Out Heal Out’. Je wordt werkelijk meegezogen. Dit is mogelijk het sterkste nummer van het album. Werkelijk ongehoord goed! Die opbouw, energie, tempowisselingen, de drums, het gitaarspel, de vocalen, alles, maar dan ook alles klopt! Ben je fan van bands als Jolly, dan is dit nummer zeker een aanrader. De gevoelige kant van de band komt naar boven in ‘Unbearable Days’. De ballad ligt ze duidelijk ook wel. ‘Human Beings’ is daarentegen weer vele tandjes harder, met een ietwat vreemde maar energieke intro. Ook hier veel nu-metal invloeden. Er wordt wederom veel gespeeld met de vocalen. Dit is een mooi, vol en divers nummer. De break is gevoelig en legt nog maar eens de nadruk op hoe goed zanger Ran Yerushalmi is. De opbouw is briljant, het eind wat chaotisch en doet een klein beetje afbreuk aan het geheel.

‘Thank You’ is de harde rammer! Het is chaos, woede, alles om eens lekker los te gaan. Daarnaast is het uiteraard technisch en gebeurt er van alles. De contradictie met de intro van ‘Bone Deep’ is enorm. Dit is het laatste nummer van het album en de nadruk komt weer te liggen op het iets rustiger, en technische spel van de band. Heel subtiel drumwerk, en mooi gitaarspel bouwt op naar een harmonieus geheel. Op muze achtige wijze wordt er opgebouwd naar een gedoseerde explosie van geluid. Het is heel goed doordacht, en sleept je mee naar dat punt waarop je niet wilt dat dit album eindigt. Maar met wat gitaar getokkel is het einde dan toch echt daar.

De mannen van Walkways hebben met ‘Bleed Out, Heal Out’ iets heel bijzonders neergezet. Ga maar schuilen, want die storm komt eraan. Dit is zo divers, continu verassend en muzikaal briljant. Ja er zijn een hoop invloeden van andere bands in terug te vinden, maar ze hebben op hun manier alles weten samen te brengen in een heerlijke mix van stijlen. Dit is een absolute must have!

01. Till The End
02. Hell Born Shove (Impossible)
03. Despair ( For Heaven’s Sake)