Vulture – Sentinels | CD

Erik van Dijk | 17 april 2024

Het Duitse Vulture is weer terug met een nieuwe release. De speed / thrash metal band uit Dortmund bracht in 2021 het vermakelijke derde album ‘Dealin’ Death’ uit en voor de opvolger heeft de band iets meer tijd uitgetrokken. ‘Sentinels’ verscheen op 12 april via Metal Blade Records.

De line-up van Vulture is sinds 2017 stabiel en ook voor de productie heeft de band weer gebruik gemaakt van Marco Brinkmann in de Hellforge Studio. Voor het schrijfproces heeft de band naar eigen zeggen meer tijd uitgetrokken met als voornaamste doel meer catchy refreinen in de nummers te verwerken. Toch wel benieuwd naar wat deze verandering heeft opgeleverd heb ik het album, met tien volwaardige nummers, aan een aantal luisterbeurten onderworpen.

Opener ‘Screams from the Abattoir’ brengt eigenlijk niets nieuws onder de zon. Het nummer is snel met fijne twin solo’s en traditionele vocalen met de gebruikelijke high pitch uithalen. Bij ‘Unhallowed & Forgotten’ wordt wel duidelijk dat er meer geïnvesteerd is in de refreinen. De basis blijft onvervalste speed metal waar de refreinen lekker meegebruld kunnen worden. Ook het lekkere ‘Realm of the Impaler’ met een Dracula thema heeft een hoog meezing gehalte in de refreinen zonder dat dit echt ten koste gaat van het overige.

Bij ‘Draw Your Blades’ zakt het tempo en zijn het de high pitch vocalen die de boventoon voeren. Een lekker heavy nummer met wederom goed verzorgde solo’s dat wat theatraler is dan dat we gewend zijn van Vulture. ‘Where There’s a Whip (There Is a Way)’ beukt er weer lekker in met een pakkend ritme, opvallend is wel dat de gitaristen veel ruimte krijgen en dit komt de composities ten goede.

Het instrumentale ‘Der Tod Trägt Schwarzes Leder’ is er voor de liefhebber, voor mij heeft het nauwelijks meerwaarde. ‘Death Row’ en ‘Oathbreaker’ zijn weer onvervalste speed / thrash granaten zoals je verwacht van Vulture, snel en compromisloos. ‘Gargoyles’ is zwaar beïnvloed door heavy metal patronen en ook dit lijkt te werken voor Vulture. Wat rest is het afsluitende ‘Sentinels (Heavier than Time)’ en zoals de titel al doet vermoeden worden we hier getrakteerd op een heavy nummer. “Vulture meets Accept” is wat bij mij komt bovendrijven. Zondermeer vermakelijk.

Vulture laat met ‘Sentinels’ horen dat er gesleuteld is aan het concept. De heavy metal invloeden , de catchy refreinen en de soms wat theatrale aanpak brengen meer nuance en toch blijft er voldoende te genieten over van de onvervalste speed / thrash ingrediënten. Het maakt Vulture in ieder geval een stuk toegankelijker en ik ben met name benieuwd naar de live performance van de band anno 2024.

01. Screams from the Abattoir 03:28
02. Unhallowed & Forgotten 03:44
03. Transylvania 00:37