Vulcano - Stone Orange | CD

Erik van Dijk |  18 april 2022

De Braziliaanse extreme metal band Vulcano timmert al zo’n 40 jaar aan de weg en is een niet weg te denken naam in de underground metal scene. De band rong gitarist Zhema Rodero bracht inmiddels elf langspelers uit en voegt met het album ‘Stone Orange’ een twaalfde hoofdstuk toe. Het nieuwe album verschijnt op 29 april via Emanzipation Productions.

In die ruim 40 jaar wisselde de line up van Vulcano veelvuldig, zo is zanger Luiz Carlos Louzada de enige naast Zhema Rodero die deels de vorige eeuw met de band mocht meebeleven. De overige bandleden zijn deze eeuw ingestroomd, maar zijn wel allen te horen op voorganger ‘Eye in Hell’. Het nieuwe album ‘Stone Orange’ telt maar liefst 16 nummers en kent muzikaal geen echte verassingen.

Vanaf ‘Metal Seeds’ gaat Vulcano los met korte snelle nummers met als vertrek punt heavy metal en invloeden van black, thrash en death metal. De zestien nummers, die bijna 50 minuten duren, trekken moeiteloos aan je voorbij en na die 50 minuten met een orkaan aan muzikale escapades blijf je iets van wezenloos achter. Brute beukers als ‘Putrid Angels Ritual’ en ‘Tear Gas’ met een heerlijk zwartgallig sausje maken de intenties van Vulcano meteen duidelijk. Verwacht hier geen subtiliteit of muzikale hoogstandjes, Vulcano geeft op deze twaalfde langspeler vol gas.

Bij nummers als ‘Keep Mind’, het titelnummer ‘Stone Orange’ en ‘Trigger of Violence’ gaat het tempo wat naar beneden. De nummers blijven ongekend smerig en dit komt met name door de vocalen van Luiz Carlos Louzada. De black / thrash vibe blijft doorklinken al komen de snellere nummers beter tot zijn recht. Nummers als ‘Night Terror with Satan’, ‘The Altar of Defiance’ en

‘Lives Moves Toward Death’ spreken beduidend meer aan. Het album sluit af met ‘Vulcano Will Live Forever’ en dat is een vermakelijke cover van de Braziliaanse black metal band Cadaverise.

Het twaalfde studio album van Vulcano is weer een vermakelijk black / thrash metal album geworden zonder technische hoogstandjes of andere poespas. Vulcano doet daarmee exact waar het goed in is en dat is zoals we het graag horen. ‘Stone Orange’ verschijnt op 29 april op CD en verschillende kleuren vinyl.

01. Metal Seeds 03:35
02. Putrid Angels Ritual 02:33
03. Tear Gas 03:12