Voracious Scourge - In Death | CD

Nick de Vet | 21 augustus 2020

Als death metal liefhebber zit je anno 2020 erg goed. Eerder lieten o.a Vader en Sinister al van zich horen met knappe releases. Daar kun je nu het uit Baton Rouge (Lousiana) afkomstige Voracious Scourge bij optellen. Dit old school US death metal project is in 2017 opgericht door gitarist Jason MacIntyre en wordt in de ritmesectie aangevuld door niet de minste namen. Als houthakker is Mike Smith (ex Suffocation) aangesteld, Tony Choy (ex Cynic, Pestilence, Atheist) op bas en de vocalen neemt Adrie Kloosterwaard (Sinister) voor zijn rekening. Als tweede gitarist fungeert Billy Richard. Na een EP release in 2018 ‘Our Demise’, is het nu tijd voor de eerste full length.

Naast de klinkende namen in dit project zijn er ook nog gastmuzikanten te horen. Gitaristen Andy LaRoque (King Diamond) en James Murphy (ex Death, Testament) maken hun opwachting. Zij kleuren beiden het nummer ‘Voracious Scourge’ in. ‘In Death’ bestaat uit 10 tracks, waaronder het intro en afsluitende Death cover ‘Born Dead’. Meest opvallend zijn toch wel de drums van Mike Smith. Tracks als ‘Defleshed Messiah’ blast hij op zijn typerende Suffocation manier dicht. De plaat bevat daarnaast nog genoeg variatie met als hoogtepunt ‘Mental Enslavement’, waar polka’s, blastbeats en een memorabele gitaarsolo elkaar afwisselen.

Of je Voracious Scourge een band of project moet noemen, dat laat ik terzijde. Wat niet te ontkennen valt is dat ‘In Death’ een prima eerste full length is. De leden hebben alles apart van elkaar opgenomen, maar het is prima tot een geheel gekomen. Wie weet zien we deze “supergroep” ooit eens op de bühne.

01. Retribution of the Damned (Intro) 01:44
02. Heaven’s Scorched 05:09
03. Defleshed Messiah 04:54