Vltimas – Epic | CD

Erik van Dijk | 25 februari 2024

In 2019 werd ik positief verrast door Vltimas en het debuutalbum ‘Something Wicked Marches In’. De band opgericht door de Noor Rune Eriksen, die we kennen van o.a, Aura Noir en Mayhem. In Cryptopsy’s Flo Mounier werd een drummer gevonden en David Vincent (o.a. ex-Morbid Angel en I Am Morbid) maakte de band tot een trio. Het heeft even geduurd, maar de opvolger met de naam ‘Epic’ is aanstaande en verschijnt op 15 maart via Season Of Mist.

Hetzelfde trio is ook weer te horen op de nieuwe plaat en dat is een mooi vertrek punt. Na het succesvolle ‘Something Wicked Marches In’ ben ik bijzonder benieuwd naar wat het drietal ons nu weet te brengen. De afgelopen jaren was het vooral stil rond Vltimas en moesten we het doen met herinneringen aan festival shows en de eerste epische NL-show in de Nobel in Leiden. Op de nieuwe plaat, die acht nummers en een intro telt, wordt het trio aangevuld door de Nederlandse bassist Ype TVS (ex-Dodecahedron) en de Portugese gitarist João Duarte (Corpus Christii). ‘Epic’ is opgenomen door producer Jaime Gomez Arellano (Paradise Lost, Grave Miasma) met ingenieur Jonathan Mazzeo (First Fragment, Sickening) bij Arda Recorders in Porto, Portugal. Arellano verzorgde ook de mix en master, het passende artwork komt van de hand van Daniel Valeriani.

Het intro klinkt herkenbaar als Vltimas en vormt een opmaat naar titelnummer ‘Epic’. Een wat rustige en meeslepende opener waar David Vincent meteen laat horen dat er nog sleet op zit. Echt beuken doet het nog niet, het is wat theatraal, maar luistert lekker weg en groeit na iedere luisterbeurt. Met de eerste single ‘Miserere’ gaat het tempo omhoog. Sterke riffs, solo’s en tempowisselingen maken het nummer dat beklijft. Met ‘Exercitus Irae’ beukt Vltimas lekker door en zo komen we langzaam in het ritme. De tempowisselingen en de wederom theatrale zang van David Vincent maken het nummer af.

‘Mephisto Manifesto’ is weer zo’n typerend Vltimas nummer. Een nummer in het midden tempo met een wederom uitblinkende Vincent. Let ook op de black metal riff die steeds terugkomt en vrij onopvallend karakter geeft aan het nummer, dit naast het feilloze drumwerk van Flo Mounier. ‘Scorcher’ en ‘Invictus’ zijn snellere en brutere nummers en hier komt er meer death metal om de hoek kijken. De diepere grunts en meer agressieve vocalen sluiten aan bij de tekst. Opmerkelijke snelheid komt er van de drums van Mounier, die zich met name in ‘Scorcher’ weet te onderscheiden. De tempowisselingen in ‘Invictus’ zijn sterk en liften het nummer. ‘Nature’s Fangs’ is weer een meer epische track en dat past perfect bij de band. Vincent laat zich van zijn beste kant horen en ook Rune Eriksen krijgt de ruimte met zijn gitaar -en solospel. Afsluiter ‘Spoils of War’ is een epische track, slepend, theatraal en een meer dan vermakelijk slotnummer.

Vltimas heeft met ‘Epic’ zeer sterke opvolger op een ook al niet misselijk debuut. Heerlijke songs die stuk voor stuk vermaken. Beter dan het debuut? Ik zou het niet durven zeggen, het album groeit bij iedere luisterbeurt en is gelijkwaardig. Vltimas heeft een aantal exclusieve release shows aangekondigd en zo staat de band op 23 en 24 maart in Nederland, eerst in Metropool in Enschede en daarna in Iduna Drachten. In het zuiden en België moeten nog afwachten op dat wat er komen gaat.

01. Volens Discordant 01:00
02. Epic 04:35
03. Miserere 03:51