Vicious Knights - Alteration Through Possession | CD

Erik van Dijk | 14 januari 2022

Vicious Knights is een death / thrash metal band uit het Griekse Thessaloniki. De band is in 2015 ontstaan als Obsession en bracht een eerste demo uit in 2016 onder de huidige naam. In 2018 verscheen de EP ‘Malevolent Spirits’ nog in eigen beheer, waar het debuutalbum ‘Alteration Through Possession’ op 28 januari verschijnt via Dying Victims Productions.

Het motto van de band is even duidelijk als simpel: “We play fast, we play crazy, we don’t give a shit” en veel duidelijker dan dat kunnen we het niet krijgen. Het drietal dat in 2015 Obsession startte is nog steeds compleet en brengt nu dus met ‘Alteration Through Possession’ het debuut uit. Een album met acht nummers, waarvan alleen het nummer ‘Vicious Knights’ al eerder is uitgebracht, kent een totale speeltijd van ruim 35 minuten.

Na het intro trapt het drietal af met nummer ‘From Nothingness To a Slave of Darkness’. Een snel thrash metal nummer dat een eenvoudige basis kent, maar door het gitaarspel van Harvester naar een hoger plan wordt getild. ‘The Boneghoul King – The Miserly’ gaat voort op dezelfde leest, doch dit nummer kent meer tempowisselingen, wat het totaal goed doet. In de vocalen van eerder genoemde gitarist Harvester zit niet al te veel variatie, deze klinken wat snauwerig maar zijn passend bij de songs.

Nummers als ‘They Cast No Shadow’ en ‘Sleep With the Ghouls’ kennen geen verrassingen. Wanneer het tempo omhoog gaat is eenvoud troef, op een lager tempo is er wat meer nuance en is er sprake van meer inhoud in de riffs en dat met name het gitaarspel en de solo’s. ‘Vicious Knights’ is al eerder uitgebracht en vinden we op de EP ‘Malevolent Spirits’. Een snel en kort nummer waarbij je duidelijk kunt horen dat het nummer afkomstig is uit een ander tijdperk van de band.

‘Swing from the Grave’ begint met melodisch gitaarwerk al is dat maar voor korte duur. Het nummer blijft versnellen, vertragen en weer versnellen en dit alles op een betrekkelijk hoog tempo. Het klinkt eenvoudig maar het klinkt gewoon lekker agressief en niets ontziend. Hoewel de nummers elkaar niet veel ontlopen is ‘It Was in My House’ mijn favoriet. Snel en agressief, een lekkere rammende riff en vermakelijk eenvoudig. Ook het slotnummer ‘Disenchanting the Matter – The Statue Is Alive’ kunnen we in die categorie plaatsten en is daarmee een fijne afsluiter.

Vicious Knights heeft met ‘Alteration Through Possession’ een lekker ongecompliceerd debuutalbum gebracht. Geen pretenties, gewoon rammen! Liefhebbers van snelle thrash metal doen er goed aan de band te beluisteren.

01. Infestation 00:33
02. From Nothingness To a Slave of Darkness 04:01
03. The Boneghoul King – The Miserly 04:26