Verwoed - The Mother | CD

Koos van Marle | 31 maart 2024

We hebben er even op moeten wachten, maar eindelijk kunnen we luisteren naar ‘The Mother’ van het Utrechtse Verwoed. Na de EP ‘Bodemloos’ in 2016 en debuut ‘De Val’ in 2019, was het wel even wachten voordat Erik B. die ook op deze plaat weer alle instrumenten voor zijn rekening neemt, met nieuw materiaal op de proppen komt. Als zoethoudertje kregen we nog een heropname van zijn eerder project Woudloper, maar nu is er gelukkig nieuw materiaal.

In een kleine drie kwartier worden we meegenomen in een landschap van slepende black metal, met veel lagen en licht psychedelische trekjes. Waar voorganger ‘De Val’ wat chaotisch en dissonant was, luistert ‘The Mother’ opvallend makkelijk weg. Met het rustig opbouwende ‘A Prayer of Blood and Fire’ worden we nieuwsgierig gemaakt naar het titelnummer. Rustige akoestische gitaren, met wat elektrisch getokkel erover en in reverb gedompelde zang, barsten uiteindelijk uit in het krachtige en slepende ‘The Mother’. Met bijna 10 minuten krijgen we genoeg tijd om de opbouw nog verder op te rekken, tot we uiteindelijk de uitbarsting krijgen. Agressief, licht melancholisch, maar ook melodieus stapelen de lagen aan gitaren op en creëren sfeer! Met een goed glas wijn, met gedimd licht komt deze plaat denk ik prima uit de verf.

Via het instrumentale ‘Seven Trumpets’ komen we terecht bij het logische vervolg op de moeder, namelijk ‘The Child’. Ook hier krijgen we weer met lekkere sfeervolle slepende riffs te maken. Waar ik soms de versnelling mis op dit soort platen is het hier zeker geen gemis in mijn oren. 5 jaar werk goed besteed om een kloppend geheel te maken. Dit nummer doet mij ook wel denken aan regiogenoten Fluisteraars. De sfeer en het melancholische blijft overeind en voelt nergens gezocht of gemaakt.

De laatste drie nummers van de plaat volgen ongeveer hetzelfde stramien, waar bij we nog twee nummers en één overgangstrack krijgen (A Choir of Null and Void). Afsluiter ‘Death in a Rosary’ maakt het met een rustig einde weer mooi rond. Zo eindigen we weer waar de plaat begon. De productie is dik in orde en via Argento/Wolves of Hades zijn er mooie uitgaven te koop op LP/CD/Tape. Interessante plaat die dik in orde is!

01. A Prayer of Blood and Fire 04:04
02. The Mother 09:32
03. Seven Trumpets 01:54