Vanum - Legend | CD

Koos van Marle | 12 april 2022

Na een periode van sluimerende rust, verschijnt Vanum opnieuw ten tonele, met hun derde full length ‘Lengend’. De band rondom oprichters Michael Rekevics en Kyle Morgan, zet hun triomfantelijke toch van hun eerdere platen voort, maar kiest er niet voor om stil te blijven staan. Dat zou niet passen bij hun trotse, epische black metal.

We kregen al 2 voorproefjes met de nummers ‘Adversary’ en het titelnummer van deze plaat. Wat je daar al op kunt horen, en ook op de rest van deze plaat duidelijk naar voren komt is dat de sound die op ‘Ageless Fire’ en ‘Burning Arrow’ al vorm werd gegeven, verder uitgewerkt is. Het is niet meer allemaal in 1 tempo rammen naar het einde met her en der een breakje, maar je hoort duidelijk meer invloeden zoals mid-era Bathory, of zelfs wat klassieke heavy metal. Dit kan voor de fans van het eerste uur die meer zaten te wachten op een meer beukende plaat wat teleurstellend zijn.

Ik moest zelf ook een wennen, maar deze plaat bevat gewoon duidelijk 5 goed geschreven nummers waarin net een deurtje verder gekeken wordt. Verwacht niet ineens een volledig ander geluid, maar er zitten net wat meer tempowisselingen in, slim gebruik van een synthesizer, of een lekkere slepende solo. Deze is op het titelnummer te horen in een mooie break in het midden van het nummer, waar je Michael Rekevics hoort schreeuwen: “As it is and shall be forever, Legend”, een mooi kippenvelmomentje.

In drie kwartier krijgen we 5 nummers voorgeschoteld, waarvan afsluiter ‘Beneath The Pillars Of Earth And Air’ met een kwartier ruim de langste is. Dit is ook het meest slepende en trage nummer. Je hoort hier duidelijk de nieuwe, meer melancholische sound die een beetje door druppelt. Dit is een mooie uitbreiding op de vorige platen en gaat in de voorlopige top 10 voor dit jaar!

01. Adversary 07:39
02. The Gateway and the Key 07:48
03. Frozen in Vile Illumination 07:47