Vanden Plas - Live & Immortal | CD

Manfred Werger |  31 juli 2022

Vanden Plas bestaat al sinds het midden van de jaren ’80 en de leden zijn allen ruim de vijftig gepasseerd. De progmetalband uit Kaiserslautern is hyperactief. Plaatwerk verschijnt met zekere regelmaat én de leden van de band leveren ook muzikale bijdragen aan rock opera’s, musicals en gastbijdragen aan plaatwerk van collega bands. ‘Live & Immortal‘ is hun derde liveplaat. Frontiers Music Srl. brengt deze schijf in augustus uit. We duiken in de liveschijf én in de achtergrond hiervan.

Vanden Plas startte met plaatwerk in 1994, ‘Colour Temple‘ deed het verrassend goed in een tijd waarin het muzikale klimaat niet echt op Europese progmetal gericht was. De band speelt harde, directe, volvette metal met veel aandacht voor verschillende muzikale thema’s en het nodige instrumentale vuurwerk. Referenties als Dream Theater, Rush, Kansas zijn dichtbij, maar Vandenplas heeft veel oog voor wat compactere composities.

Het latere werk van de band is zeer thematisch. Platen en muziek worden vaak gekoppeld aan één thema, één onderwerp (vaak uit de filosofie, de actualiteit). Het leverde de band veel succes op. Dat succes bouwde men uit. Zanger Andy Kuntz (bekende achternaam, zijn broer is de Duitse ex-international Stefan, momenteel trainer van het Turkse voetbalelftal), de broertjes Andreas (drums) en Stephan Lill (gitaar) en toetsenist Günter Werno componeerden diverse rockshows, musicals en zelfs een viertal rockopera’s, die met veel bombast (koren, symfonische orkesten, grote regie en podia) werden uitgevoerd.

Live & Immortal is een weergave van een concert van 30 december 2016, in hun thuisstad Kaiserslautern. De conceptplaten ‘Chronicles of the Netherworld I’ en II (gebaseerd op het werk van science fiction schrijver Wolfgang Hohlbein) vormen de hoofdmoot voor de dubbel-ceedee. Markus Tezte, soundengineer van de band zorgde voor de opnames en de mixing en

mastering in de Bazement Studios. Een DVD van dit concert, gefilmd door Oliver Barth en bewerkt door Björn Widmann en Andreas Lill, is bijgesloten.

En? Na talloze luisterbeurten (bij het schrijven van de review ontbreken de beelden) ben ik onder de indruk van deze klasbakken: Overweldigend zijn de tracks van de conceptplaten, zoals het prachtige ‘Godmaker‘, het bekende ‘Diabolica Comedia’ , ‘The Last Flight ‘, het melodieuze ‘I Can See‘ en het vette, agressieve ‘Stone Roses Edge‘. De nummers kennen nog meer power dan hun studio output, de vette ritmesectie (Andreas Lill en Torsten Reichert) geeft alle ruimte voor een pompeuze uitvoering. Ook de wat typische, nasale zang van Kuntz past goed in de stevige uitvoeringen.

Het leuke van deze liveplaat is dat de band ook verrast met het werk uit hun minder conceptuele tijd. En die composities blijven live vast overeind, een waar feestje voor de fans: ‘Christ O’ en ‘Postcard to God’ komen van het ‘Christ O’album (over de Graaf van Monte Cristo, het boek van Alexandre Dumas), ‘Iodic Rain’ en ‘Frequency’ zijn te vinden op ‘Far Off Grace’ (1999). ‘Scarlet Flower Fields’ is het prijsnummer van hun kraker ‘Beyond Daylight’ (20 jaar geleden!). ‘Holes In The Sky’ en ‘The Final Murder’, van ‘The Seraphic Clockwork’, hun eerste schijf voor het Frontiers Music Srl. label, worden niet vergeten. Zelfs het slotnummer van het debuutalbum ‘How Many Tears’ komt voorbij!

Gaaf concertje van deze band en dat hoor je in deze registratie aan het publiek en de interactie met de band. In hun geboorteplaats kan Vanden Plas niet meer stuk. Twee clubliederen van de 1.er FC Kaiserslautern zijn door de band geschreven en ook hun klassieke stukken en rockopera’s kenden daar hun debuut. Vandenplas heeft nog geen echte toerplannen, da’s jammer. De band heeft in de Coronatijd niet stilgezeten, maar de uitvoeringen van hun klassieke concert ‘Anima One’ en hun moderne rockopera ‘Lost Paradise Lost’ zijn nog maar nét afgerond. Het zou gaaf zijn om deze heren weer eens live te zien. We houden het nog wel even vol met deze mooie liveplaat (en de beelden, die hierbij horen)!

CD 1 – 01 Vision 1ne 0:49
CD 1 – 02 Godmaker 5:23
CD 1 – 03 Into The Sun 7:28