Vampire - Rex | CD

Erik van Dijk | 19 juni 2020

De Zweedse death / thrash metalband Vampire is ontstaan in 2011 en bracht tot op heden twee full-lengths en een EP uit. Het laatste album, ‘With Primeval Force’, stamt uit 2017. Op 19 juni brengt Century Media Records het derde album genaamd ‘Rex’.

Vampire heeft als voornaamste ingrediënt death metal, maar weet met invloeden uit het thrash en heavy metal genre een gevarieerd aanbod aan muziek te creëren. In vergelijking met het debuut album uit 2014 heeft de band flinke stappen gezet, de brute death / thrash van het debuut heeft langzaam aan plaats gemaakt voor een meer subtielere vorm van death metal. De eerste stap werd gezet met het aannemen van de tweede gitarist Robin “Sepulchral Condor “ Holmberg, de heerlijke EP ‘Cimmerian Shade’ die volgde in 2015 was het toonbeeld van de vooruitgang. Met het album ‘With Primeval Force’ werd in 2017 een volgende stap gezet.

Het derde hoofdstuk opent met een intro waarna titelnummer ‘Rex’ wegspurt op hoge snelheid. Wat opvalt is dat de gitaren een onbetwiste hoofdrol opeisen, de zang van drummer Lars “Hand of Doom” Willfors sneeuwt enigszins onder in het gitaargeweld en dat is jammer. De balans in het nummer ‘Inspiritus’ is beter en het tempo is iets lager. De zang ligt nog steeds diep in de mix, maar krijgt meer ruimte van het gitaar tandem. Bij nummers als ‘Wiru-Akka’, ‘Moloch’ en ‘Rekviem’ vooral snelle nummers zijn waarbij de band lekker met tempo weet te variëren, zijn nummers als ‘Pandemoni’, ‘Serafim’ en ‘Anima’ donkere heavy metal nummers. Het afsluitende ‘Melek-Taus’ is een geweldig nummer dat in stijl afsluit.

Vampire heeft met ‘Rex’ opnieuw stappen gemaakt en levert met het nieuwe album een heerlijk album af. Ik zeg pak het album op en geef het een kans.

01. Prelusion 00:42
02. Rex 03:08