Usurper - Evilution | CD

Erik van Dijk | 12 juni 2020

De Nederlandse thrash metal band is ontstaan in 1987 en bracht in 1990 het debuut album ‘Divine Spiritual and Intellectual Development’. Behoudens wat optredens werd het stil rond de band en was een ieder er van overtuigd dat het definitief was afgelopen. Niets is minder waar, Usurper is al een tijdje bezig bezig met de opvolger van het debuut en het nieuwe album ‘Evilution’ verschijnt, maar liefst 30 jaar later dan het debuut, op 12 juni via No Dust Records.

De man achter Usurper is Patrick Harreman, en ondergetekende werd al lange tijd op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom ‘Evilution’. De rauwe versies hadden mijn oren al bereikt, en het is nu zaak om eens kritisch naar het definitieve materiaal te luisteren. Het album opent met het titelnummer ‘Evilution’. Het nummer opent met gedrukte vocalen en en een solerende gitaar, maar wanneer we eenmaal los gaan ontstaat er een heerlijk thrash metal song met ruimte voor sterk gitaarwerk van het tandem Boudewijn Molendijk en lead gitarist Menno Gootjes. ‘Midlife Christ’ is een echte old school thrasher, lekker up-tempo met pakkende riffs.

Een opvallend nummer dat voorbij komt is het ruim 9 minuten durende ‘Cold Lake’, een obscuur doom nummer welke niet alleen qua titel refereert aan de meester Tom G. Warrior. Het navolgende ‘Kill Em Allah’ is opvallend, eerst door het intro, maar daarna door de terugkerende islamitsiche vocalen. Een niet voor de hand liggend verloop van het bijna 8 minuten durende nummer maakt het nummer spannend en onvoorspelbaar, en wederom zorgt Menno Gootjes voor geweldig gitaarwerk. ‘Century Of Entitlement’ heeft een duidelijke tekstuele boodschap, net als de andere nummers op deze plaat. Muzikaal doet het qua riffs denken aan Slayer, en dat kan noot kwaad. het album besluit met twee lekkere thrashers, ‘Master Of The Shadows’ en het enerverende ‘Religion Of Pieces’.

Maar liefst 30 jaar hebben we er op moeten wachten maar het resultaat mag er zijn. Perfectionist Harreman heeft met zijn Usurper met ‘Evilution’ een geweldig album gebracht. Een vernieuwend album dat thrash metal ademt, maar wat luisterbeurten nodig heeft voordat de spreekwoordelijke dirham valt.

01. Evilution 5:33
02. Midlife Christ 4:31
03. On The Edge Of A Dream 6:48