Uada - Djinn | CD

Remco Kreft | 25 september 2020

Uada is het geesteskind van James Sloan (gitaar) en Jake Superchi (zang / gitaar). Ze hebben sinds de oprichting in 2014 bij ongeveer elk album een nieuwe line-up gehad waarin Jake en James altijd de constante factor waren. Terwijl hun thuishaven wordt geteisterd door extreme bosbranden, presenteert het uit Oregon (USA) afkomstige Uada hun allernieuwste album genaamd ‘Djinn’.

Uada is een vreemde eend in black metal land en niet altijd even geliefd bij alle puristen, maar toch hebben ze in zes jaar tijd toch een enorme schare fans op de been gebracht. En dat is niet voor niets. Het is black metal maar met heel veel ruimte voor melodie en experimenten. Dit is het derde album van de heren en je voelt, en hoort, de band elk album groeien. Ik denk dat ze met dit laatste album echt hun eigen geluid hebben gevonden. De nummers zijn misschien nog wel toegankelijker als op de eerste twee albums en de composities zijn ook veel meer uitgesponnen. Dit alles zonder ook maar ergens saai te worden. Zo staan er bijvoorbeeld twee nummers op (No Place Here / Between Two Worlds) die bijna de veertien minuten aantikken. Het nadeel van de lange nummer is wellicht dat er maar zes nummer op dit album passen. Maar we hebben het dan wel over zes parels. Luister naar de geniale opbouw van het nummer ‘Forestless’, of het adembenemende afsluitende epos ‘Between Two Worlds’ en je begrijpt wat ik bedoel. Maar het verrassende nummer vind ik toch wel het titelnummer en eerste singel ‘Djinn’. Ik denk dat dit nummer het allerbeste belichaamd wat de geëvalueerde sound van Uada nu is.

Uada levert met ‘Djinn’ het sterkste album tot nu toe af. Als je de eerst twee platen al kon waarderen dan kan je deze blind kopen.

01. Djinn
02. The Great Mirage