Traveler - Prequel To Madness | CD

Erik van Dijk |  4 februari 2024

De Canadese heavy / speed metal band Traveler is ontstaan in 2017 en bracht een zeer vermakelijk debuutalbum uit in 2019 via Gates of Hell Records. Iets meer dan een jaar later verscheen de opvolger ‘Termination Shock’ in eigen beheer. Inmiddels heeft de band onderdak gevonden bij No Remorse Records en op 23 februari verschijnt het derde album ‘Prequel To Madness’.

Ten opzichte van de vorige albums heeft er zich een wijziging voorgedaan. De complete ritmesectie is vervangen en op bas vinden we Jake Axl Wendt en achter de drums Nolan Benedetti. Beide muzikanten zijn ook actief in de speed / power metal band Hrom, waarin ook gitarist Matt Ries actief is. Naast een intro telt het album acht nummers, het album is gemixt door Daniel Tsourounis en gemastered door Dajaun Martineau, Dylan Barstad is verantwoordelijk voor het opvallend kleurrijke artwork.

Het intro ‘Mayday’ licht alvast een tip van de sluier op, waarna Traveler met ‘Take the Wheel’ definitief uit de startblokken schiet. Een nummer met een lekker tempo, sterk gitaarwerk en dito solo’s. JP Abboud is een goede zanger en weet sterke hoge uithalen te fabriceren. Nummers als ‘Dark Skull’ en ‘Rebels of Earth’ zijn lekkere heavy nummers, waarbij het tempo weliswaar zakt, maar de amusementswaarde gehandhaafd blijft. Eén van mijn favorieten is ‘The Law’, een nummer met een hoger tempo en geweldige vocalen, met name in het refrein.

Ongeacht het tempo zijn de composities sterk. De vocalen heb ik al genoemd, maar ook het gitaartandem met Matt Ries en Toryin Schadlich hebben een grote bijdrage in het succes. Sterke gitaarpartijen, twin solo’s zoals in een andere favoriet ‘Heavy Hearts’ te beluisteren in deze recensie.

Met ‘No Fate’ en ‘Vagrants of Time’ dendert Traveler lekker door en zo is de band niet te betrappen op enige verslapping. Het titelnummer ‘Prequel To Madness’ met een dikke zeven minuten op de klok vat één en ander samen. Een heerlijk nummer dat uit de startblokken schiet, maar knappe tempowisselingen laat horen waar de gitaristen zich weer laten horen.

Traveler is het concept van heavy / speed metal trouw gebleven. ‘Prequel To Madness’ is een heerlijk album in het verlengde van de voorgangers. De composities zijn sterker en hebben beduidend meer inhoud en dat toont de progressie die de band heeft doorgemaakt. No Remorse brengt het album uit op CD en mooie vinyl edities, een absolute aanrader voor liefhebbers van het genre.

01. Mayday 01:15
02. Take the Wheel 03:36
03. Dark Skull 03:58