Trauma – Awakening | CD

Erik van Dijk | 27 augustus 2022

De Amerikaanse heavy / thrash metal band Trauma werkt op het moment naar de release toe van het vierde album ‘Awakening’ dat begin september verschijnt. De band uit San Francisco, Californië is oorspronkelijk ontstaan in 1981 maar stopte na het uitbrengen van het debuut album ‘Scratch and Scream’ en maakte een doorstart in 2013. ‘Awakening’ verschijnt op 9 september via Massacre Records.

2020 was een flinke klap voor de band toen zanger en oprichter Donny Hillier na een kort ziekte bed overleed. Wat te doen? ‘As the World Dies’ uit 2018 was een goed ontvangen album en de band besloot door te gaan zonder de frontman van het eerste uur. Het is uiteindelijk zanger Brian Allen (Dark Arena, Dark Sky Choir, Two Headed Beast) die de plek opvult en Brian doet dit met overtuiging. Het nieuwe album is geschreven gedurende de pandemie en is naar verluidt beduidend harder dan de voorganger. ‘Awakening’ telt tien volwaardige nummers en duurt daarmee zo’n 44 minuten. Het album is gemixt en gemastered door Juan Urteaga in de Trident Studio, het artwork is van de hand van Paolo Fortades.

Opener ‘Walk Away’ is de eerste single van het album en al te beluisteren op het YouTube kanaal. Het is een lekker up tempo nummer met wat snauwende vocalen van Brian Allen en een pakkend wat populair klinkend refrein. Een heavy tussenstuk brengt iets van rust en laat de vocale capaciteiten van Brian goed horen. ‘Death of the Angel’ is ook weer zo’n lekkere up tempo thrasher en het meest opvallend zijn toch wel de vocalen van Brain Allen. Getuige de recente shows in The Little Devil en op Alcatraz Open Air van een aantal weken geleden, klinken deze vocalen ook live geweldig. Muzikaal zit alles sterk in elkaar en het totaal plaatje is dan ook sterk te noemen.

‘Meat’ en ‘The River Red’ zijn wat meer heavy songs, maar ook deze klinken geweldig. Sterk gitaarwerk van Steve Robello en Joe Fraulob en de beukende drums van Kris Gustofson geven de nummers smoel. ‘Burn’ klinkt wat venijniger en heeft meer tempo, zodat er genoeg differentiatie zit in de geboden songs. ‘Falling Down’ opent als een semi ballad waarbij de gitaren weer goed tot zijn recht komen, de tempoversnellingen zijn sterk en ook Brain laat zich nog maar eens van zijn beste kant horen. ‘Voodoo’, ‘Blind’ en afsluiter ‘Death Machine’ hebben weer meer de heavy thrash vibe en zijn meer dan goed te pruimen, waar ‘End of Everything’ weer meer op de heavy metal leest is.

Trauma’s ‘Awakening’ is een heerlijk heavy thrash album geworden met stuk voor stuk sterke composities. De vocale inbreng van Brian Allen is als nieuwkomer uitzonderlijk sterk en heeft echt meerwaarde voor het eindproduct. Liefhebbers van de band doen er goed aan de plaat te beluisteren, zo niet aan te schaffen. Het album verschijnt op CD en verschillende kleuren vinyl en ik heb de plaat in ieder geval vooruit besteld.

01. Walk Away 04:29
02. Ted Talks 00:23
03. Death of the Angel 04:30