Toxikull - Under the Southern Light | CD

Erik van Dijk |  22 februari 2024

Toxikull is een Portugese heavy / speed metal band ontstaan in 2016. De band uit het leuke plaatsje Cascais, onder de rook van Lissabon, bracht datzelfde jaar het album ‘Black Sheep’ en drie jaar later verscheen opvolger ‘Cursed and Punished’. Beide albums verschenen via relatief kleine labels, en grote impact bleef dan ook uit. 2024 moet het jaar gaan worden van Toxikull, de band tekende bij Dying Victims Productions en dit label brengt het derde album ‘Under the Southern Light’ op 23 februari.

Toxikull  kent een solide basis met bassist Antim “The Viking” en gitarist Lex Thunder die beide de vocalen verzorgen in de band. Gitarist Michael Blade was er al bij sinds de release van de tweede plaat en voor drummer Tommy 666 is dit de eerste Toxikull release. Het album telt tien nummers waarvan één cover en is opgenomen in de The Pentagon Audio Manufacturers met Fernando Matias als producer en Bart Gabriel verantwoordelijk was voor de mastering.

‘Night Shadows’ is een snelle opener waarbij we even moeten denken aan Judas Priest, zowel muzikaal als vocaal. Een heerlijk nummer dat de lat direct hoog legt met sterke vocalen. Met ‘Around the World’, een tempootje lager, houdt Toxikull het hoge niveau vast. Sterke vocalen en geweldig twin gitaarwerk en solo’s. ‘Under the Southern Light’ opent als een ballad en je hoopt op een snelle wending maar die blijft uit. Ik ben niet snel onder de indruk van een ballad en dat is ook hier niet het geval. Daarnaast komt zo’n nummer ook gewoon te vroeg op het album.

‘Battle Dogs’ en ‘Ritual Blade’ zijn weer lekkere heavy nummers met kop en staart. De gitaristen Lex Thunder en Michael Blade krijgen weer alle ruimte en soleren er lustig op los. Van het instrumentale niemendalletje ‘Ghost of a Dream’ gaan we door met ‘Knights of Leather’, een Priest-achtige rocker die lekker weg luistert.

‘Going Back Home’ is een lekker heavy nummer, waar ‘They Are Falling’ mij weet te pakken met een meer WASP-achtige glam benadering. Het afsluitende ‘Filhos do Metal’ is een eerbetoon aan Xeque-Mate uit Porto, een lekker heavy nummer en een leuk afgestofte cover.

Toxikull brengt met het derde album ‘Under the Southern Light’ een lekker en heavy album. ‘Night Shadows’ heeft nog iets van speed metal maar daarna is het gewoon heavy. Met sterke vocalen, uitstekend gitaarwerk en een solide ritmesectie is het nieuwe album een aanrader voor liefhebbers van heavy metal. Het album verschijnt digitaal, op CD en twee kleuren vinyl!

01. Night Shadows 03:48
02. Around the World 04:54
03. Under the Southern Light 05:13