Tormentor - Crown of Shame | EP

Erik van Dijk | 17 oktober 2021

De Duitse thrash metal band Tormentor is ontstaan in 2006 en bracht tot op heden twee full-lengths uit. Na een demo in 2008 verschenen achtereenvolgens de langspelers ‘Violent World’ (2012) en ‘Morbid Realization’ (2017). Op 12 november verschijnt de EP ‘Crown of Shame’ via Iron Shield Records.

Tormentor is afkomstig uit Guben, Brandenburg en als jongelingen van 14 jaar werd de demo ‘Lesson in Aggression’ opgenomen. Van die eerste line up is alleen zanger gitarist Max Seipke nog actief, de andere leden zijn later ingestroomd en vanaf 2011 is de samenstelling stabiel. Van de rauwe thrash metal in de begindagen ontwikkelde de band zich en werd er meer melodie in de nummers toegevoegd.

De EP telt 5 nummers en opent met ‘Welcome to the Depressive Age’ en onmiddellijk wordt duidelijk dat we met een Duitse band te maken hebben. Een snelle opener met inderdaad meer ruimte voor melodie en het nummer is meer complex dan dat we voorgeschoteld kregen op vorige albums. Titelnummer ‘Crown of Shame’ zakt het tempo en is meer ruimte voor groove en melodie, de rauwe vocalen van Max Seipke zijn onveranderd. ‘ALL to Arms’ was de eerste single die uitkwam en dit is weer een lekker agressief nummer. Met name tijdens de refreinen zakt het tempo en is er ruimte voor melodisch gitaarwerk. Een kort nummer met kop en staart.

‘Slaved to the Core’ is een beduidend langer nummer en geeft een podium aan bassist Christian Schomber. Het nummer opent snel als een lekkere thrash song, maar halverwege valt het stil en krijgen we te maken met gesproken woord. Langzaam komt er weer wat meer tempo in, dit wordt ingeleid door een sterke en lange solo van Max Seipke. Een nummer met verrassende wending, thrash metal in een moderner jasje.

Slotnummer ‘The Burden and the Grief’ is met negenenhalve minuut het langste nummer. Het nummer opent traag met een basloopje en de rauwe vocalen van Seipke. Het nummer schreeuwt om een wending, maar kabbelt lange tijd voort als een soort van thrash ballade compleet met solo.

Tormentor laat met ‘Crown of Shame’ een ander en moderner gezicht zien en brengt een leuke EP waarbij de snellere thrash beduidend meer aanspreken dan het slotnummer.

01. Welcome to the Depressive Age 05:27
02. Crown of Shame 05:18