Tombs - Under Sullen Skies | CD

Erik van Dijk | 20 november 2020

De Amerikaanse black metal band Tombs is ontstaan in 2007 en bracht tot op heden vier albums uit. De band is geformeerd rond gitarist / zanger Mike Hill welke na het uitbrengen van het vierde album, ‘The Grand Annihilation’ uit 2017, de volledige line-up heeft gewisseld. De frisse start voor het vijfde album wordt doorgezet, het vijfde album ‘Under Sullen Skies’ is namelijk het eerste via Season of Mist en verschijnt op 20 november.

Mike Hill is geen muzikant die op geplaveide paden wandelt, met invloeden uit post-metal en de inbreng van elektronische geluiden geven Hill en zijn nieuwe kompanen een geheel eigen twist aan hun black metal sound. Opener ‘Bone Furnace’ is bij aanvang stevig en up-tempo en neigt naar meer traditionele black metal. Wanneer het tempo zakt, volgt er een heerlijk gitaarriff die wat doet denken aan death n’ roll, het geheel zorgt voor een zeer vermakelijk nummer met sterke tempowisselingen.

Bij het nummer ‘Void Constellation’ wordt uit een geheel ander vaatje getapt. Het nummer is traag met een loodzware riff en geeft een gevoel van doom, de vocalen van Mike Hill zijn intens en smerig, de gitaarsolo van gast muzikant Andy Thomas is sterk en subtiel. Op het album zijn meer samenwerkingen, zo verzorgt Ray Suhy (Six Feet Under) de solo in het sterke post-black metal nummer ‘Barren’ en horen we Dwid Hellion van hardcore band Integrity in het navolgende ‘The Hunger’. Die vocalen geven wel wat extra’s, het lijkt of dat Lemmy herrezen is, wat een heerlijke vocalen in een sterk rockend nummer.

Tombs neemt je mee op reis onder de sombere hemel van 2020 en laat je de wanhoop proeven met een neerslachtig nummer als ‘Secrets of the Black Sun’ dat je even laat wegdromen om vervolgens weer op te schrikken met nummers als ‘Descensum’ of het geweldige ‘Lex Talionis’,

waarbij het tempo weer flink omhoog gaat. De nummers welke we te verteren krijgen op ‘Under Sullen Skies’ zijn divers en toch weten Mike Hill c.s. een eenheid te creëren met sterke composities. Wanneer je openstaat voor diversiteit, dan is ‘Under Sullen Skies’ een aanrader.

01. Bone Furnace (4:48)
02. Void Constellation (4:54)
03. Barren (5:30)