Thundermother - Heat Wave | CD

Erik van Dijk | 31 juli 2020

Het Zweedse Thundermother is een “all-female” band die in 2009 werd opgericht door gitariste Filippa Nässil. De band bracht in 2014 het debuut ‘Rock ‘N’ Roll Disaster’ uit en een jaar later verscheen ‘Road Fever’. Thundermother had succes, de band werd geprogrammeerd op zo’n beetje ieder groot zomer festival en dat had ook een negatief effect. Filippa Nässil liet zich niet verslaan, verving nagenoeg de gehele band en brengt op 31 juli een nieuw album genaamd ‘Heat Wave’ uit via AFM Records.

Thundermother brengt ongecompliceerde hardrock op de leest van AC/DC en ondanks de vernieuwde line up is daar niets aan veranderd. Zangeres Guernica Mancini is een echte aanwinst, zij weet met haar blues doordrenkte rauwe vocalen Thundermother en de nummers naar een hoger niveau te tillen, drummer Emlee Johansson en bassist Majsan Lindberg maken de line up compleet. Het album kent 13 nummers met typische AC/DC rockende riffs en veelal catchy refreinen.

Opvallende nummer zijn het lekkere up tempo nummer ‘Into The Mud’, het lekkere heavy metal nummer ‘Driving In Style’ met een catchy refrein en ‘Free Ourselves’ met een AC/DC riff uit het boekje. Thundermother zal de originaliteit prijs niet winnen met dit album, maar vermakelijk klinkt het allemaal wel. De muziek leent zich uitermate goed voor een festival, waar je met een pilsje in de hand goedkeurend mee knikt met dat wat deze dames te bieden hebben.

Thundermother staat op 17 september in de Tilburgse Hall Of Fame, een dag later in de Groningse Simplon en op 29 september in de Trix bar te Antwerpen. De vraag is natuurlijk of dat deze tour niet te vroeg komt in verband met de covid-19 perikelen, maar mochten de shows doorgang vinden is dit zeker een aanrader. Live brengt de band net dat extra’s wat op de plaat node wordt gemist. Desalniettemin is ‘Heat wave’ gewoon een lekker rock album.

01. Loud And Alive
02. Dog From Hell
03. Back In ‘76