Thundermother – Black & Gold | CD

Erik van Dijk |   21 juli 2022

De Zweedse hardrock / heavy metal band Thundermother timmert sinds 2009 aan de weg en bracht inmiddels vier albums uit. Daarnaast onderscheidde de band zich door de vele sterke live optredens waardoor de band sinds 2017 een groter publiek weet te bereiken. Op 19 augustus verschijnt het vijfde album ‘Black & Gold’ via AFM Records.

Het genoemde jaartal in de intro komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. In 2017 werd bekend gemaakt dat vier van de vijf bandleden Thundermother gingen verlaten, maar oprichtster Filippa Nässil ging niet bij de pakken neerzitten en formeerde een nieuwe band en sloeg ijzersterk terug eerst met het album ‘Thundermother’ (2018) en nog harder met het album ‘Heatwave’ uit 2020. Laatste wijziging in de line up is de vervanging van bassiste Majsan Lindberg voor Mona “The Demon” Lindgren in 2021 die met name live al eerder succesvol met Thundermother op de planken stond. Het nieuwe album ‘Black & Gold’ telt maar liefst twaalf nummers en duurt daarmee ruim 42 minuten en brengt weer een mooie mix van heavy en rockende songs.

Het album opent met het lekkere heavy nummer ‘The Light In The Sky’ en hier laat zangeres Guernica Mancini maar weer eens horen over een geweldige strot te beschikken. Muzikaal zit het goed in elkaar en Filippa Nässil laat zich al solerend horen. Titelnummer ‘Black And Gold’ en ‘Raise Your Hands’ zijn eenvoudige rockers waarbij aangetekend moet worden dat het bijzonder knap is om steeds weer die lekkere sfeer te pakken. Met ‘Hot Mess’ krijgen we de derde smaak, een langzaam nummer met een jaren ’70 blues vibe met een wat catchy refrein. Luister eens naar die strot van Guernica…

‘Wasted’ en de eerste single ‘Watch Out’ zijn weer lekkere heavy up tempo nummers. Met name ‘Watch Out’ is een nummer dat live hoge ogen zal gaan gooien en is mijn absolute favoriet op deze plaat. ‘I Don’t Know You’ en ‘All Looks No Hooks’ zijn weer fijne hard rockende songs die lekker in het gehoor liggen, sfeervol klinken en zeer vermakelijk zijn. Datzelfde geldt eigenlijk voor ‘Loud And Free’ en het lekkere up tempo nummer ‘Try With Love’, eenvoudige nummers met kop en staart waar je als luisteraar vrolijk van wordt. ‘Stratosphere’ rockt nog één keer voordat Thundermother afsluit met de wat matige ballad ‘Borrowed Time’.

Thundermother gaat moeiteloos door op het ingeslagen pad en weet na ‘Heatwave’ weer te imponeren met een sterk album. Laten we hopen dat deze line up stand houdt, ik heb het gevoel dat er nog meer in het vat zit. Thundermother heeft een stevige tour aangekondigd en gaat naar de US als speciale gast van Scorpions en Whitesnake en speelt daarnaast een berg shows in Europa. Jammer is dat er geen shows in Nederland en België zijn aangekondigd, want Thundermother komt live nog veel beter tot haar recht.

01 The Light In The Sky
02 Black And Gold
03 Raise Your Hands