Thrust - The Helm of Awe | CD

Erik van Dijk | 30 oktober 2020

Thrust, de Amerikaanse heavy metal band opstaan in 1981, is de laatste jaren weer flink actief getuige de albums ‘Reincarnation’ (2015) en ‘Harvest of Souls’ (2018) en dat is wel eens anders geweest. Na het debuut album ‘Fist Held High’ uit 1984 duurde zo’n 18 jaar voordat met ‘Invitation to Insanity’ de opvolger verscheen. Inmiddels heeft de band al weer langere tijd in Pure Steel Records een label gevonden en is het vijfde album aanstaande. Het nieuwe album heeft de naam ‘The Helm of Awe’ meegekregen en verschijnt op 30 oktober.

Thrust heeft door de jaren heen een aardige fanbase opgebouwd met de typische US Metal, heavy power metal met hier en daar een vleugje doom. Achilleshiel van bands ontstaan in de jaren ’80 in dit genre zijn doorgaans de vocalen, Thrust heeft met verschillende zangers gewerkt en werkt tegenwoordig met, de ook al weer 53 jarige, Eric Claro. Het enige originele bandlid is gitarist Ron Cooke, bassist Ray Gervais en drummer Joe Rezendes zijn sinds de eeuwwisseling actief in Thrust, waar het voor gitarist Angel Rodriguez en zanger Eric Claro het tweede album wordt. Eric Claro heeft sterke vocalen waardoor het luisteren van dit album mij goed afgaat.

De nieuwe plaat opent lekker up-tempo met ‘Black River’ en hoewel de sound herkenbaar is, is dit een heerlijke opener. Met ‘Blood In The Sky’ wordt het tempo lekker doorgetrokken, waarbij de sterke vocalen van Claro en het gitaarwerk en met name solowerk opvallen. Nummers als ‘Purgatory Gates’ en ‘Still Alive’ komen nog steeds lekker binnen, al wordt hier iets getemporiseerd. ‘Killing Bridge’ is de traditionele metal ballad, maar ‘Battle Flag’ is dan weer een nummer met power, waardoor de gang in het album als geheel lekker aanwezig blijft. Met de ’Ghost In Me’ en ‘The Traveler’ raak ik het goede gevoel dat opgeroepen werd bij de eerste songs een beetje kwijt. Het spettert nergens, de trage doom tempo’s doen je voorzichtig wegdromen, op zich geen slechte songs, maar beduidend minder aansprekend dan de

dan de voorgangers. Met ‘Crucifixion’ wordt je ruw uit je REM-slaap gerukt, een lekker stevig heavy power nummer en dat was precies wat we nodig hadden. De afsluitende titelsong Helm Of Awe’ weet te verrassen, de vocalen van Eric Claro klinken plotseling smerig en naargeestig en dat hebben we nog niet eerder gehoord op dit album, ik vraag me af of dat de heavy / power metal liefhebber hier iets mee kan.

Over het geheel genomen heeft Thrust met ‘The Helm of Awe’ een album uitgebracht dat niet teleurstelt en waar liefhebbers van het meest recente materiaal best wat mee kunnen. Claro is een sterke vocalist en Ron Cooke is het schrijven zeker nog niet verleerd.

01. Black River
02. Blood In The Sky
03. Purgatory Gates