Threshold – Divided Lines | CD

Manfred Werger | 20 november 2022

Threshold, de progrock band uit Surrey, Zuid-Oost Engeland, is al sinds de oprichting één van dé vaste voorhoedespelers van de progmetal scene. ‘Dividing Lines’ is hun twaalfde album en het tweede album (sinds het mooie, uit 2017 stammende The Legend of The Shires) waarop zanger Glynn Morgan uit de beginperiode weer in een grootse vorm is. We luisteren meermaals 65 minuten lang naar deze wonderplaat en trekken onze conclusies.

Threshold startte als een coverband van Testament en Ratt (jawel), maar met de komst van een aantal spelers uit de progressieve rockwereld, startte de band een loopbaan in deze muzikale richting. Hun eerste song ‘Intervention’ kreeg een plaatsje op een Nederlandse prog verzamelplaat, maar na 1993 was het raak. De catalogus van Threshold kent veel hoogtepunten, hoewel de vibe wat wisselde; de band switchte meermaals van zanger. De wat minder betrouwbare Damian Wilson (hij keerde zelfs een drie maal terug), Andy McDermott (voormalig zanger van het Duitse Sargant Fury) en Glynn Morgan stonden aan het voorfront van deze sterke band met een mooie balans tussen klassieke en proggy thema’s, échte liedjes, die de spanning behouden en prima muzikale prestaties. Een favoriet staalkaartje? Da’s lastig, de band heeft veel uniek werk over een lange periode, maar ‘Critical Mass’, ‘Subsurface’, ‘Dead Reckoning’ zijn drie ware progrock killers uit de periode tussen 2002 en 2010.

Met een fraaie cover van Massiha Fattahi, grafisch werk en fotografie van Robbert Burress en Eightspace (het multimedia-bedrijf van toetsenist Richard West) scoort Threshold wederom opvallend. Ook de productie en mastering van gitarist en boegbeeld Karl Groom zijn open, direct en soms over-toegankelijk. Nuclear Blast, het label van de band, heeft ook veel gedaan aan de promotie van dit album, maar liefst vier singles passeerden de revue in een uitnodigende verpakking.

De plaat opent ijzersterk, met een aantal songs, dat je meteen pakt en vasthoudt: ‘Haunted‘ is een killer, ‘Hail Of Echoes’ is lekker gedreven met een jaren ’70 up-tempo thema en ‘Let It Burn’ is slepend, dragend en donker, met veel aandacht voor de vocalen. ‘Silenced’ is een lekkere foottapper in de stijl van Saga, een mooi intermezzo van keyboards en gitaar kleurt het nummer fraai in. ‘The Domino Effect‘ is prachtig, de opbouw is spitsvondig en helder, maar de motieven duren iets te lang. ‘King Of Nothing’ heeft wat van Seventh Wonder, een sterke song. En daarna schakelt Threshold over op wat mid-tempo tracks, mooi, met geweldig zangwerk, ‘Lost Along The Way’ lijkt een beetje op Asia en ‘Run’ neemt wat gitaren van GTR mee. Het afsluitende opus ‘Defence Condition’ werkt toe aan een bombastische climax na een muzikale interlude van virtuoos keyboards -en gitaarwerk, supermooie compositie!

Threshold blijft een dinosaurus in het progrock en prog metalwereldje. Net als genre- kanjers als Arena, Porcupine Tree, Seventh Wonder zijn ze onverslaanbaar in compositorisch en speltechnisch vernuft. Heerlijke plaat. De plaat is nét uit en scoort in diverse charts. Threshold is echter wel een groep, die niet zoveel en vaak op toer gaat, ik hoop dat ik deze band weer eens live kan zien! Maar met deze schijf is de winter zeker door te komen!

01. Haunted 5:06
02. Hall Of Echoes 6:17
03. Let It Burn 6:49