This House We Built – This House We Built | CD

Manfred Werger | 30 december 2022

De jaarlijstjes zijn al gemaakt en ik heb de mijne al bij onze editor in chief ingediend. Leuk om de stroom van releases nog eens te herbeleven, te herzien en de beste 10 van het jaar te nomineren. En toch……deze CD floepte ineens op de mat. Een nieuw bandje én een nieuwe schijf. Na het veelvuldig beluisteren van This House We Built ben ik overdonderd. Dit is een regelrechte aanslag op mijn toplijst van 2022!

Onbekend, deze Engelse muzikanten uit Yorkshire. Hun eerste single, het lekkere, aan Bon Jovi in topvorm gelieerde ‘Fairweather Fairytale’ (compleet met talk box- en gitaaruitspattingen) ontging mij in mei van dit jaar niet, maar eigenlijk had ik This House We Built daarna niet meer in beeld. En da’s jammer, want in 42 minuten en 30 seconden worden de liefhebbers van de Amerikaanse hardrock uit de beginperiode van de jaren ’90 én de fans van muzikale prestaties in de watten gelegd.

Met hun zelf gefinancierde en geproduceerde debuut raken zanger / gitarist Scott Wardell, guitarist / zanger Andy Jackson, bassist Wayne Dowkes-White en drummer / zanger Oz Ward mij keihard. Firehouse, Winger, Tesla, Skid Row en Tyketto zijn de refrentie punten, maar This House We Built koppelt de invloeden van deze eredivie kanjers van weleer aan geweldige nummers, stijltechnisch vernuft en sterke, instrumentale spelmomenten. Ik vind de zang ook ijzersterk. De band heeft tijdens de startperiode in de nadagen van de Corona-pandemie begeleiding gehad van niemand minder dan Danny Vaughn, sterzanger van Waysted en Tyketto. Op de plaat krijgen ook de andere muzikanten de kans om te zingen, echt heel gaaf!

En de nummers? De twee openingsnummers zijn pakkende, stevige nummers die de heer Bon Jovi al jaren zoekt. ‘Dead Man Shoes‘ is een Skid Row-achtige sleper met een zwaar metalen middenstuk, wát een kraker.

‘We Are, We Are‘ met een funky slap bass in de coupletten, doet me denken aan Extreme en het Zweedse Talisman. ‘Fly Me Up To The Moon’ is semi-akoestisch en het nummer heeft een Neslon-achtige vibe, ijzersterk! ‘ Walk The Line‘ start met drukke percussie, maar het nummer wordt een eersteklas beuker met een killer refrein, één van de beste nummers van dit jaar! ‘There She Stands’ start met gitarist Andy Jackson op zang in de coupletten, in het stevige refrein komt Scott Wardell om de hoek, sterk melodieus rocknummer! ‘Back In The Ring‘ is een vlotte banger met invloeden van Nickleback, heerlijke track! Met een slepende piano-geleide ballad, vocaal ingezet door drummer Oz Ward (kan ook best een potje zingen, deze kerel) wordt plaats gemaakt voor ‘My Old Friend‘, een lekkere midtempo rocker in de stijl van Tyketto, met een ruig einde dat ‘geleend‘ is van Aerosmith’s platen uit de jaren ’90.

Sjeezus, wat een schijf! Die top tien van mij…..euh, toch maar een mailtje richting hoofdredacteur Erik? Te laat én een top tien blijft een top tien. Maar deze schijf is een ware topper én een mooie verrassing, niemand heeft deze zien aankomen. Zeker voor de liefhebbers van melodieuze hardrock een beslissende ‘must have‘.

01. Fairweather Friend
02. Nobody’s Fool
03. Dead Mans’ Shoes