Therion - Leviathan II | CD

Frans Neelen | 29 oktober 2022

Het Zweedse Therion behoeft, naar ik tenminste aanneem, geen nadere introductie. De grondleggers van de bombastische, symfonische metal veraste normaliter elk album wel met fraaie ideeën, maar gooide het met het voorgaande ‘Leviathan’ over een andere boeg. Een trilogie was in de maak met daarop eens geen verassingen in stijlwisselingen of toevoegingen maar muziek puur voor de fans. Het voorgaande album voldeed daar ruimschoots aan. (zie mijn vorige review op Metal Experience)

Uiteraard zijn we benieuwd of deel 2 ook een voltreffer is van het nimmer verzakende Therion. Gelukkig verzaken Mr. Johnsson en consorten ook deze keer zeker niet maar het heeft wel enkele luisterbeurten meer nodig voor de arrangementen zich in hun pracht en praal ontvouwen.

Het 1e deel beviel mij ontzettend goed mede door de directheid van de nummers die toch wat meer mystiek te bieden hadden en waar verhalend het kwartje eerder viel dan op deze nieuwe boreling. Maar zoals gezegd, deze biedt meer dan genoeg te genieten het neemt gewoon wat meer luisterbeurten in beslag.

‘Aeon Of Maat’ mag dan een “overblijfsel” zijn van het roemruchte ‘Beloved Antichrist’ maar hakt er wel meteen overheerlijk en overtuigend in. Eerlijk gezegd had ik dit nummer zeker op het genoemde album geplaatst omdat het daar juist een beetje aan de impact van dit soort nummers ontbrak. De vocalen waren eigenlijk bedoeld voor de helaas veel te vroeg overleden L.G. Petrov (Entombed) hetgeen mij echt uiterst vet geleken had. Erik Martensson (Eclipse) neemt deze nu voor zijn rekening en doet dat niet onverdienstelijk maar zijn stem is van geheel andere orde als wijlen Petrov.

Het album kent nog wel enkele up tempo knallers zoals het ruige ‘Lucifuge Rofocale’ en het stevig rockende ‘Midnight Star’ welke slim geplaatst zijn na de relatieve rustpunten ‘Lunar Coulerd Fields’ en ‘Hades And Elysium’ welke beiden bijna verdrinken in schoonheid. Ook het door Arabische invloeden swingende ‘Mariijn Min Nar’ doet het qua afwisseling zeker goed. In die categorie behoort dan ook wel het sterk poppy ‘Cavern Cold As Ice’, het oorspronkelijk voor Alice Cooper geschreven ‘Alchemy Of The Soul’ en het proggy ‘Littany Of The Fallen’ dat een begin heeft wat wel erg sterk aan Nightwish doet denken.

Zoals altijd zijn de vocalen door Lorie Lewis en Thomas Vikström weer van zeer hoge kwaliteit evenals de bijdragen van het Hellscore Choir. Het is dan ook genieten van hemelse koorzang in epische, symfonische metal in een harmonieuze mix tussen stuwende gitaren en orkest. Het technische vakmanschap staat buiten kijf en snarenwonder Christian Vidal voorziet een aantal nummers weer van fraaie, sterke solo’s.

Therion heeft de lat voor zichzelf echter altijd heel erg hoog gelegd en juist dat beetje extra lijkt dit keer te ontbreken. Het pakt niet meteen al is dat niet erg en geeft juist dat de uitdaging om de klasse en de geboden complexiteit te gaan ontdekken. Het geheel had wat mij betreft wat krachtiger mogen zijn maar wellicht dat andere liefhebbers van de grootmeesters der Symfonische, Epische Metal daar anders over denken. ‘Leviathan II’ is zonder meer hoogstaand, prima uitgevoerd en zoals altijd majestueus maar heeft wat langer nodig om tot je door te dringen.

01. Aeon of Maat 02:36
02. Litany of the Fallen 04:24
03. Alchemy of the Soul 04:10