TheCityIsOurs – Coma | CD

Juliette Ruygrok | 27 oktober 2021

De melodieuze metalcore formatie TheCityIsOurs bestaat al sinds 2015. Afkomstig uit Engeland, hebben ze daar al de nodige succesvolle tournees afgerond. In 2015 kwam hun debuut album ‘Low’ uit en sindsdien hebben hebben ze niet stilgezeten. In 2019 speelde ze op meerdere festivals, en wisten ze ook buiten de U.K. op te treden. Zanger Sam Stolliday verliet de band onverwachts, en dat bracht onzekere tijden met zich mee. Zanger Oli Duncanson werd aan de line up toegevoegd, en daarmee is het tijd voor een nieuw hoofdstuk wat begint met ‘Coma’.

Rustig met een spannende intro gaat ‘Coma’ van start. Je ontwaakt waarschijnlijk ook liever wat rustiger. ‘Does It Keep You Up’ is rustig, het is meer rock v.s. pop. De inbreng van de solo op de gitaar geeft het net wat meer ballen, en brengt een fijne opbouw zo naar het einde.

Oke we zijn rustig ontwaakt nu is het tijd voor wat meer ballen, zo blijkt uit ‘Coma’. De keuze om dit nummer uit te brengen als single lijkt logisch omdat het de diversiteit van de band erg goed naar voren brengt. Met een goede groove en mean vocals, maar ook clean vocals en veel pop invloeden. Het tempo blijft hoog, en ‘Coma’ kent ook wat serieuze versnellingen waarbij drummer Louis Giannamore leker los kan gaan. Het is een toffe mix van stijlen waarbij vooral de wisselwerking tussen Oli Duncanson en Mikey Page op de vocalen goed werkt.

‘Death Of Me’ is ook uitgebracht als single. De nadruk ligt meer op rock. Het geheel is iets te poppy en de inbreng van mean vocals is hierbij geen goede match. De opbouw is wel sterk, en naar het einde komt dan toch weer die goede wisselwerking naar voren op de vocalen, en dat maakt iets goed. Ook ‘Regret About Me’ heeft veel popinvloeden en is uitgebracht als single. Hier eigenlijk een vergelijkbare opbouw. De inbreng van de mean vocals lijkt in eerste instantie niet te passen, maar de gitaarriffs maken het dragelijk. De opbouw is goed, maar het blijft pop/rock.

Om toch een ander geluid naar voren te brengen is ook ‘Dangerous’ uitgebracht als single. Dit is een lekkere beuker, waarbij de band een heel andere kant van zichzelf belicht. Het is energiek en heeft ballen. Jamie Deeks komt op de bas goed naar voren in de stukken met mean vocals en dat geeft het geheel een fijne groove. De band heeft met vier singles van dit album de muzikale diversiteit goed onder de aandacht willen brengen, waarbij ‘Coma’ en ‘Dangerous’ eruit springen.

De energieke lijn wordt goed doorgezet in ‘Only Human’. Door een goede inbreng van de vocalen is hier direct sprake van die toffe wisselwerking tussen mean en clean waarin ze excelleren. Goede tempowisselingen en overgangen kenmerken het geheel. De opbouw naar het einde is heerlijk.

Dan toch een ballad met ‘Madre’, waarom madre??? Als de rest van de tekst in het engels is. Het is gelukkig een korte ballad.

Afgesloten wordt er met ‘Save You With My Love’. De intro is wat somber en duister. Gelukkig neemt een sterk verhalende solo op de gitaar het over, en dit brengt wat energie. Clean vocals worden in gezet, en de sombere vibe wordt doorgetrokken. De verhalende lijn wordt gekoppeld aan de mean vocals, dit trekt door in het refrein wat zorgt dat het toch als een geheel aanvoeld. Daarna volgt de wissel van stijlen en dat is leuk gedaan. ‘Save You With My Love’ laat wederom zien waar de band goed in is, en brengt wederom naar voren hoe goed de vocalen ingezet worden.

‘Coma’ is een leuk divers album, en zanger Oli Duncanson heeft nu al zijn waarde voor de band bewezen. Het nieuwe hoofdstuk is er in ieder geval één om naar uit te kijken, want de ingezette lijn is er één van muzikale diversiteit die op toffe wijze wordt gebracht. Met ‘Coma’ laat TheCityIsOurs in ieder geval horen diverse uitdagingen aan te kunnen, en het is dan ook afwachten wat voor moois dit album ze gaat brengen.

01. Does It keep You Up
02. Coma
03. Death Of Me