The Night Eternal - Moonlit Cross | CD

Erik van Dijk | 22 oktober 2021

The Night Eternal is een heavy metal band uit het Duitse Essen. In 2019 verscheen een eerste, gelijknamige EP waarna de band een jaar later de single ‘Shadow’s Servants’ uitbracht. Zowel EP als single kregen lovende recensie en deden benieuwen naar het debuutalbum. Nou die komt er, op 5 november verschijnt ‘Moonlit Cross’ via Ván Records.

The Night Eternal is alles behalve een traditionele heavy metal band. De muziek heeft een zeker donker gevoel en klinkt vernieuwend, is een mix van jaren 70 / 80 hardrock en heavy muziek en weet mijn interesse te weken. Wanneer de band is ontstaan is niet duidelijk, de line up is in ieder geval onveranderd en dat is een pré. Het album telt negen nummers en begint met een wat duister intro genaamd ‘Manbelyst’.

Het eerste nummer, overigens ook de eerste single ‘Elysion (Take Me Over)’, weet direct te boeien. Het nummer is heavy, maar klinkt bovendien modern. Nu is modern bij veel metalheads in combinatie met muziek niet een heel populair woord, maar in dit geval is het positief bedoeld. ‘Cloaked in Darkness’ is ook zo’n nummer dat je eigenlijk meteen omarmt. Een uitstekende compositie, die behalve de mooie donkere vocalen van Ricardo Baum muzikaal staat als een huis. Heerlijk gitaarwerk met knappe solo’s en een solide ritmesectie. ‘Son of Sin’ is zonder meer mijn favoriet. Het nummer heeft een wat hoger tempo, de vocalen zijn wat rauwer en sneller, het lead gitaarwerk van Rob Richter is wederom geweldig evenals zijn solo’s.

Continu vraag ik me af: waar heb ik dit eerder gehoord of waar lijkt dit op, maar ik moet het antwoord schuldig blijven. Nummers als ‘Deadly as a Scythe’ en de eerder uitgebrachte single ‘Shadow’s Servants’ klinken, net als de rest van het werk, zo toegankelijk, toch zo metal en

nergens over the top. ‘Prison of Flesh’, ‘Closeness in Suspension’ of titelnummer ‘Moonlit Cross’, er staat geen zwak nummer tussen en hoe vaker ik luister naar dit album hoe meer ik onder de indruk raak van The Night Eternal.

‘Moonlit Cross’ is een debuut album waarmee de band hoge ogen gaat gooien, het is deze eeuw niet veel voorgekomen dat ik zo onder de indruk ben van een debuutplaat. De invloeden van jaren 70 / 80 hardrock en heavy muziek, dit met de onorthodoxe vocalen van Ricardo en de pakkende composities maken het album verfrissend en geheel eigentijds. Het album boeit van begin tot eind, is enorm toegankelijk en is een aanrader voor iedere heavy metal liefhebber.

01. Manbelyst 00:49
02. Elysion (Take Me Over) 05:14
03. Cloaked in Darkness 05:08