The Neptune Power Federation – Le Demon De LÁmour | CD

Frans Neelen |  10 maart 2022

The mighty Imperial Priestess Screaming Loz Sutch en haar discipelen oftewel het Australische The Neptune Power Federation is terug aan het front met hun 5e langspeler. Voor mij was deze band de grote verassing van 2019 en dat vertaalde zich naar een met straatlengte voorsprong gewonnen album van het jaar. Erg benieuwd dus of ze dat hoge niveau wederom kunnen halen. Nou is dat een hele opgave dus het antwoord daarop is “nee, helaas niet”. Is ie goed dan, jazeker dat echt wel!.

Onveranderd is de samenstelling en dat is zeker te horen, heerlijk strak wordt er gemusiceerd en de venijnige solo’s zijn in aantal toegenomen. Ook klinkt de plaat, ondanks dat het allemaal “liefdesliedjes” zijn een stuk harder. Klinkt allemaal goed toch? Ja, dat is zeker het geval maar de ongemeen goede vocalen van Loz Sutch staan soms niet lekker helder in de mix, iets teveel op de achtergrond. Daardoor gaat het mystieke, occulte, bezwerende randje er een beetje af en dat is jammer. Ook klinkt hier wat minder psychedelica in de nummers door, iets wat voor mij niet perse hoeft maar op de illustere voorganger ‘Memoires Of A Rat Queen’ juist heel sterk was.

Terug naar deze ‘Le Demon De LÁmour’ wat echt wel een groot aantal bijzonder sterke en afwisselende liefdesdemonen bevat. Het zijn uiteraard wel liefdesliedjes met een occult randje en die smaken erg lekker. Opener ‘Weeping On The Morn’ trapt stevig af en zou zo op een album van Airbourne kunnen staan. Een vette, stevige rocker die weliswaar maar liefst 8 minuten klokt maar geen milliseconde verveeld. De navolgende single ‘My Precious One’ is al net zo vet met een heerlijk ranzig gitaargeluid. De wat “luchterige” tracks als ‘Baby You’re Mine’, ‘Madly In Love’ zijn weer lekker swingend maar allen doorspekt met heavy riffwerk en klinken zo ook weer op en top als The Neptune Power Federation.

De band heeft, ondanks de afwisseling, echt wel een eigen geluid dat zich gaandeweg kenmerkt door subtiele toevoegingen en de sterke vocalen van Loz. Het enige nummer dat mij nog steeds niet wil inpakken is het afsluitende ‘We Beasts Of The Night’ wat ook wel een muzikaal buitenbeentje is.

The Neptune Power Federation levert wederom een heerlijk interessante, afwisselende en aanstekelijke plaat af die weliswaar wat harder van opzet is maar wel het mystieke en occulte karakter van haar weergaloze voorganger mist. Er wordt echter stevig gerockt en het aantal catchy nummers is ook goed vertegenwoordigd. Reken maar dat dit live een supervet feestje zal zijn. Hopelijk komt de geplande oversteek dit jaar van de grond zodat we onze knieën kunnen buigen voor Hogepriesteres Loz Sutch; iets wat zij en haar band zeker verdienen. Voor degenen die de band nog niet kennen is dit een zeer aangename kennismaking. Schaf dan ook meteen de voorganger aan, van beiden zul je geen spijt hebben.

01. Weeping On The Morn
02. My Precious One
03. Baby You’re Mine