The Five Hundred – A World On Fire | CD

Juliette Ruygrok | 24 juli 2021

In 2014 ontstond in Nottingham het gezelschap The Five Hundred. In 2018 brachten zij hun eerste album ‘Bleed Red’ uit, dit werd lekker ontvangen. Waar het eerste album nog veel ging over persoonlijke zaken waar zij mee worstelden, zijn ze nu terug met hun tweede album ‘A World On Fire’. Niet alleen heeft dit album een bredere thematiek en komen zaken als het milieu aan bod, ook op de maatschappelijke onderwerpen als isolatie en eenzaamheid zijn ze een stuk directer. Waar de hele wereld zich heeft bezig gehouden met de pandemie, en de gevolgen daarvan, denken de mannen van The Five Hundred verder. ‘A World On Fire’ grijpt je, en neemt je mee in een wereld die bestaat naast de pandemie, een wereld vol zaken die de pandemie doen verbleken in het niet.

Vol energie wordt het album afgetrapt met ‘Black Dogs’. Het is hard, met een lekkere groove. De overgangen zijn ijzersterk. John Eley maakt direct een goede indruk op de vocalen. Het is lekker divers. Dit smaakt naar meer! Minder energiek, maar daarom zeker niet minder krachtig is ‘The Rising Tide’. De titel verraadt het al, dit is zo’n nummer wat gaat over het optrekkende water wereldwijd en het feit dat er delen onder water komen te staan. Het geluid is vol, en wederom maakt John Eley hier een bijzondere indruk. Vooral door de inzet van clean vocals wordt je meegezogen in de thematiek van dit nummer. Het gitaarspel van Mark Byrne en Paul Doughty is meeslepend en versterkt dit effect. De balans gedurende dit nummer is fantastisch, het is theatraler, maar werkelijk één van de sterkste nummers op dit album.

‘Our Demise’ begint rustig met een sample van een koor. Daarna is het even lekker tempo blazen waarin drummer Liam Perez zijn energie kwijt kan. De inbreng van clean vocals haalt het tempo er iets uit, maar dat is niet storend omdat de hardere stukken zo krachtig zijn. De balans gedurende ‘Our Demise’ is hierdoor net goed. In de break komt de sample van het koor terug en dat maakt de cirkel rond. ‘Walls Of Jericho’ is een samenwerking met Andreas Bjulver (Cabal). Duistere invloeden zijn meer hoorbaar en het samenspel op vocalen mixt lekker. Naast een fijne groove heeft het ook wel iets chaotisch wat de duistere vibe meer versterkt. Het einde is wel wat plots maar outro’s zijn tot dusver niet het sterkste punt van The Five Hundred.

Samen met Jeremy Gomez van Red Method is ‘Your Apocalypse’ tot stand gekomen. De diversiteit op de vocalen is een perfecte aanvulling. Wat een fantastische beuker is dit! Alles aan dit nummer is perfect, de verhoudingen, de mix, maar bovenal ook het drumwerk van Liam perez. Jammer van wederom een relatief plots einde, maar dat vergeet je na zo’n krachtig inzet. Blijft de outro dan een zwakte? In ‘With Scars’ en ‘Our Curse’ krijg je daadwerkelijk een einde aan de nummers voor geschoteld, dus ze kunnen het wel. ‘Our Curse’ heeft daarnaast ook een fijne intro op de gitaar. De opbouw is heerlijk. Wederom vindt Joh Eley de perfecte balans tussen mean vocals en clean vocals. De versnelling in dit nummer is tof, net als het solo werk op de gitaar die je meesleept naar het einde.

‘Agony’ lijkt een wat rustiger nummer, wat meer inzet op de emotienele beleving. Halverwege is dan toch die opbouw daar. Deze opbouw heeft echt ballen, en brengt de nodige groove en agressie. Afgesloten wordt er meer nog net wat meer melodie ‘A world On Fire’ lijkt de gevoelige afsluiter met de nadruk op clean vocals. Ook hier weer gelukkig zo’n fijne opbouw met nog één keer een krachtig stuk grunts, blasten en stoere riffs. Toch komt de rust terug om met een mooie gitaarsolo voor de verhalende lijn, naar een mooi einde toe te werken van een fantastisch album.

The Five Hundred hebben met ‘A world On Fire’ een heerlijke release te pakken. Dit is een band om rekening mee te houden. Het is immers pas hun tweede album, en nu al zo’n krachtige boodschap, maar ook muzikaal al zoveel kracht weten te brengen is gewoon indrukwekkend. Dit is een aanrader voor de metalcore fans!

01. Black Dogs
02. The Rising Tide
03. Our Demise