Metal Experience

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

The Deathtrip - Demon Solar Totem | CD

Thomas van Golen | 15 november 2019

Vijf jaar geleden werd iedereen op de kenners na (ik was daar niet één van) verrast door The Deathtrip en hun meer dan prima debuutalbum ‘Deep Drone Master’. De combinatie van ijskoude riffs van gitarist Host (Thine), de excentrieke zang van vocaal acrobaat Aldrahn (Urarv, Dødheimsgard, Thorns) en de kille, machinale mix van Snorre W. Ruch (Thorns) werkten perfect samen en het album is een schijf die ik nog regelmatig opzet. Vijf jaar na het debuut is er dan de opvolger. Aldrahn is, net zoals eerder ibj Dødheimsgard gebeurde, vervangen door Kvohst, die vandaag de dag vermoedelijk beter bekend is als zanger van Hexvessel en Grave Pleasures, dan van zijn tijd als vocalist bij <code> en de Noren van DHG. Wat heeft deze wissel van de wacht gedaan met het geluid van de band?

Allereerst is al vrij snel duidelijk dat a) de kenmerkende ijskoude gitaarlijntjes en gitaartoon van het vorige album behouden zijn en b) het geheel veel organischer en warmer klinkt dan de ijzige, mechanische vrieskou van het debuut. De drums klinken niet zo computer gegenereerd als op de eerste plaat, en het ademt wat meer sfeer uit. Nu is dat meteen ook wel een euvel. Die kille mechanica had juist ook z’n sfeer. Het is wellicht vergelijkbaar met de remix van Mayhem’s ‘A Grand Declaration of War’ waar alles ineens ook warmer en voller klinkt dan het origineel. Love it or hate it. Bij Mayhem trek ik de remix goed, bij The Deathtrip vind ik juist iets missen. Die kilheid was ook (deels) de aantrekkingskracht van het album.

Dat gezegd hebbende, hoe zijn de nummers en hoe kwijt Kvohst zich van zijn taak? Dat de man een prima black metal stem heeft wisten we al van de eerste twee <code> platen en DHG’s ‘Supervillain Outcast’. Het nieuwe album doet wat meer denken aan laatstgenoemde album. Het is een beetje een hese schreeuw, met in de refreinen wat ruimte voor een iets cleanere zang. Ook zijn er iets meer zweverige ‘koortjes’ aanwezig, wat op den duur een beetje gaat storen. Opener ‘Demon Solar Totem’ doet in principe alles goed. Lekker doorbeuken, kille riffjes, de zang van Kvohst eroverheen, prima. ‘Angel Fossils’ begint herkenbaar voor diegene die het vorige album ook luisteren. Het doet nogal denken aan het begin van ‘Cosmic Verdict’. Daarnaast doet ook de zang van Kvohst meer denken aan voorganger Aldrahn door de

gehaaste, uitgesproken manier van ‘zingen’. Halverwege kakt het nummer echter in, komt er zweverige zang en algehele malaise om de hoek kijken. Dit geldt al helemaal voor ‘Vintage Telepathy’ terwijl ‘Enter Spectral Realms’ juist een rauwe, donkere doordouwer is. Hoewel het een nummer is dat net als bijvoorbeeld ‘There’s Something Growing in the Trees’ en ‘Syndebukken’ het moet hebben van het langzamere werk, overtuigt dit toch niet helemaal. Ook ondanks het vlotte begin in ‘Abraxas Mirrors’ heeft dit nummer het ook. ‘Awaiting a New Maker’ staat er helemaal vol mee, waarmee de laatste drie minuten van het nummer wat zinloze fade-out bevat die weinig toevoegt.

Ben ik een zeiksnor? Mis ik Aldrahn als vocalsit? Bevatten de nummers net wat te veel zweverige achtergrondtoeters en bellen? Wellicht zit in alle drie een kern van waarheid. Voor mij blijft dit in ieder geval een album dat het niet haalt bij het debuut. Het is verre van slecht, en groeit zelfs nog door, maar dat zweverige stoort gewoon teveel bij een band die naam maakte (bij mij althans) met een heerlijk kil, machinaal en koud geluid.

Tracklist

01. Demon Solar Totem
02. Angel Fossils
03. Enter Spectral Realms
04. Surrender To A Higher Power
05. Vintage Telepathy
06. Abraxas Mirrors
07. Awaiting A New Maker

Rating: 70/100

Uitgever: Svart Records

Website: The Deathtrip