The Dead Daisies – Radiance | CD

Manfred Werger | 23 september 2022

The Dead Dasies is de band van David Lowy. Deze zeer succesvolle zakenman, vliegtuigfanaat en multimiljonair is al een flink eind in de zestig, maar van rentenieren en relaxen is nog geen sprake. Met enkele topmusici startte hij The Dead Daisies in 2012 en ‘Radiance’ is hun achtste album. We leggen het oor te luister en duiken in de historie van dit bijzondere bandje.

Zijn zakelijke loopbaan zat erop, miljoenen verdiend met de Westfield Group, het (shopping) megabedrijf van zijn vader, maar een gave band oprichten was ook David Lowy’s droom. Samen met Jon Stevens van Noiseworks startte hij The Dead Daisies en het verworven collectief van muzikanten was indrukwekkend. Voormalige leden van Guns ’n Roses, The Rolling Stones, Cold Chisel, Jimmy Barnes sloten aan en een hun eerste, gelijknamige plaat werd enthousiast ontvangen.

Vanaf die mooie start is The Dead Daisies een muzikanten club gebleven. Bekende musici verdwenen, maar andere toppers kwamen in hun plaats. Het spelen met de band van David is natuurlijk wel een feest: de beste studio’s, leuke tours, mooie albums en volgens mij ook wel aardige verdiensten. Ik draai ‘Revoluçion’ en ‘Make Some Noise‘ nog wel eens, beide platen werden gemaakt met zanger John Corabi (Motley Crue 1992-1996, The Scream en Union) en bassist Marco Mendoza.

De line-up van The Dead Daisies kende een drastische wijziging in 2020: “The Voice of Rock”, Glenn Hughes, nam de vocale taken en de baspartijen op zich. De eerste plaat met hem (Holy Ground), was een ware “ballbreaker”. Snoeihard, soulful, muzikaal en vocaal dik in orde. Na het uitkomen van deze schijf vertrok drummer/zanger Deen Castronovo naar Journey. Tommy Cluefos (o.m. Black Sabbath en Ozzy) en later Brian Tichy (o.m. Foreigner, Whitesnake, Sass Jordan) waren zijn vervangers.

Voor de nieuwe schijf dook de band weer in de studio van producer Ben Grosse. Zijn aanpak is hoorbaar in de productie. Harde gitaren, een droge, knallende drumsound en veel focus op de drukke vocale prestaties van Glenn Hughes. Veel rockers waren sceptisch; de eerste vier singles waren vrij expliciete, extravagante rockers en men vreesde een “Hughes overkill”.

Eerlijk is eerlijk: ‘Radiance’ kent geen vernieuwingen of verrassingen ten opzichte van ‘Holy Ground’. Maar de plaat heeft een dijk van een sound. Het is eigenlijk jammer dat de plaat een korte duur heeft, want het is écht wel genieten. De dikke, Purple- Bad Company-riffs van Doug Aldrich in ‘Face your Fear’ klinken goed door en zijn tijdloos. Herinneringen aan Black Country Communion en een stevige Joe Bonamassa doemen op. ‘Radiance’ en ‘Cascade‘ hebben iets van Black Sabbath en de Tommi Iommi soloplaat (met Hughes) in zich. “Heavy Beatle” invloeden vinden we in ‘Kiss The Sun’ en het lichtere werk van afsluiter ‘Roll On’ en het geweldige ‘Born To Fly’ is heerlijk afwisselend. ‘Courageous’ is pure “funky swagger” en ‘Not Human’ is een vette mid-tempo kraker.

Tja, wat kan ik meer schrijven: Dit zijn de “New Born classic”, platen waarmee de jonge gitaristen en gitaarstudentjes hun instrumenten moeten pakken en heerlijk leren “raggen”. ‘Holy Ground‘ vond ik sterker, maar deze schijf is een puike opvolger. Instrumentaal geweld en een unieke vocalist, die ondanks zijn hoge leeftijd, goed bij stem blijft én niet teveel wordt losgelaten. The Dead Daisies houdt wel van een toertje. Momenteel toert men in de VS. Vanaf december is de band te zien in Europa en hopelijk laten de heren hun nieuwe plaat een keertje op een podium in de Benelux horen. Ik ga zeker kijken en luisteren!

01. Face Your Fear 4:09
02. Hypnotize Yourself 3:50
03. Shine On 2:59