Tentation - Le berceau des dieux | CD

Erik van Dijk | 10 augustus 2021

Wanneer ik lees dat een band een terugkeer naar de gloriedagen van de metal uit de jaren 80 ambieert en daarnaast de inspiratie haalt uit bands als het vroege Iron Maiden, Mercyful Fate en hun landgenoten als ADX en Sortilège, dan is mijn interesse gewekt. De Franse heavy metal band Tentation, ontstaan in 2012, wekte die interesse met de aankondiging van hun debuut album, de vraag is dan ook; wordt deze belofte ingelost?

Tentation, afkomstig uit het Zuid Franse Torreilles, bracht in 2015 een gelijknamige EP uit en na een single en een split met het eveneens Franse Iron Slaught in 2018 is het nu tijd voor het debuutalbum. Het album ‘Le berceau des dieux’, vrij vertaald “De bakermat van de goden” verschijnt op 24 september via Gates of Hell Records. Het album opent met het nummer ‘L’exode’ en ja, de sfeer van de jaren 80 is voelbaar. Een lekker up-tempo heavy nummer waarbij de vergelijking met bands als Sortilège en H-Bomb zich aandient. Een nummer met kop en staart, sterke vocalen van zanger Patrice “Darquos” Rôhée en solide gitaarwerk en solo. De achtergrond vocalen hadden voor mij echter achterwege kunnen blijven.

‘Le couvent’ is de eerste single die te beluisteren was. Ook hier weer een lekker tempo, snelle riffs en vermakelijke gitaarsolo’s van Guillaume Dousse. Met ‘La chute des titans’ denderen we door. Het nummer heeft net wat minder tempo dan de voorgangers, maar weet mij compleet te overtuigen. Een heerlijk heavy metal nummer waarbij je jezelf even in de jaren 80 waant. Geweldige solo’s, vocalen die authentiek klinken en een solide ritmesectie maken het nummer favoriet. Na het overbodige rustpuntje ‘Interlude’ pakt Tentation de draad weer op met dat waar de band goed in is, ‘Le taureau d’airain’ is een ongecompliceerde heavy metal song met traditionele opbouw en daar is echt niets mis mee.

‘Conquérants’, het meest recente nummer te beluisteren op YouTube, brengt weer meer tempo en spreekt daarmee meer tot de verbeelding dan de voorgaande track. ‘Baldr’ is de traditionele ballade die natuurlijk ook niet ontbreekt. Het nummer opent wat zoetsappig maar krijgt naar het einde toe toch meer pit, na eerst een vermakelijke solo en de daaruit voortvloeiende tempoversnelling. Bij ‘Blanche’ gaat het tempo weer wat omhoog en krijgen we wederom een lekkere heavy song voorgeschoteld. Het jammerlijke intermezzo ‘L’enfant de Gosthal’ doet net als het eerdere ‘Interlude’ afbreuk aan een sterk album. Het afsluitende ‘Heavy Metal’ kent een aantal gasten die de vocalen ondersteunen, Patrice Le Calvez (Titan), Iron Jérémy (Iron Slaught) en Jey Deflagratör (Hexecutor) laten zich horen in een heerlijke heavy afsluiter.

Negen jaar na het ontstaan van Tentation verschijnt met ‘Le berceau des dieux’ het debuutalbum van de band. Een terugkeer naar de gloriedagen van de metal uit de jaren 80? Ja, Tentation weet feilloos de sfeer van de gouden jaren 80 vast te leggen en weet een aantal heerlijke heavy metal songs te brengen, een absolute aanrader voor liefhebbers van Franse heavy metal uit de jaren 80. ‘Le berceau des dieux’ verschijnt op vinyl, Cd en digitaal, bezoek de Bandcamp shop voor meer informatie.

01. L’exode 04:12
02. Le couvent 04:28
03. La chute des titans 05:05