Temple of Dread - Hades Unleashed | CD

Erik van Dijk | 9 juni 2021

De Duitse death metal band Temple of Dread is ontstaan in 2017 en toont zich als uiterst productief. In 2019 verscheen het debuut album ‘Blood Craving Mantras’, een jaar later verscheen met ‘World Sacrifice’ de opvolger en een derde album is aanstaande. Temple of Dread brengt op 23 juli het album ‘Hades Unleashed’ uit via Testimony Records.

Temple of Dread bestaat uit oprichter Markus Bünnemeyer (gitaar en bas) en hij kreeg met zanger Jens Finger en drummer Jörg Uken in 2018 de line-up rond. Gemeenschappelijk deler is hier de death metal band Slaughterday, waar Jens de vaste zanger is en Markus en Jörg als live muzikant verbonden zijn of waren. Het album is, net als de voorgaande, opgenomen en geproduceerd door drummer Jörg Uken in zijn Soundlodge studio. Het recept dat Temple of Dread hanteert is dat van old school death metal met invloeden uit de thrash metal.

Het album telt negen nummers met een totale speeltijd van bijna 40 minuten en opent met het nummer ‘Aithon’s Hunger’ en knalt daarmee meteen uit de startblokken. Er wordt afgetrapt op lekker tempo, waar er halverwege het nummer getemporiseerd wordt. Een sterke opener. Bij opvolger ‘Necromanteion’ ligt het tempo wat lager en horen we hier en daar wat thrash metal invloeden en verzorgde gitaarsolo’s, een lekker nummer dat een fris geluid heeft. Ook bij het nummer ‘Wrath of the Gods (Furor Divinus)’ zijn de thrash invloeden daar, het nummer is weer fijn up-tempo en kent ook weer voldoende variatie in tempo en riffs, met name de death ’n roll riff halverwege is geweldig.

Meest opvallend zijn de vocalen van Jens Finger. De zang klinkt intens en smerig ongeacht welk nummer we voorgeschoteld krijgen en is een absolute meerwaarde in de songs. Met nummers als ‘Threefold Agony’ en ‘Empyrean’ blijft het niveau ongekend hoog, waarbij het

laatstgenoemde nummer doet denken aan de grootmeesters van het death/thrash genre Possessed. ‘Crypts of the Gorgon’ is één van de favorieten. Het nummer klinkt thrashy, smerig en zit vol wendingen. De drums in de overgangen zijn bijzonder sterk in een nummer dat een zekere doom vibe in zich heeft. Muzikaal zit Temple of Dread vol aan diversiteit en dit zonder dat het gevoel verdwijnt. De nummers, hoe verschillend soms ook, sluiten naadloos op elkaar.

‘Nefarious, I’ heeft weer een lekkere death ’n roll vibe, waar ‘Whores of Pompeii’ old school is met sterke tempowisselingen. Heerlijke nummers die in je kop blijven hangen. Het afsluitende ‘Procession to Tartarus’ is een lomp en traag nummer en eigenlijk de afsluiter die het album verdient. ‘Hades Unleashed’ is werkelijk een top album. Temple of Dread heeft aan het concept niets gewijzigd en wellicht de grenzen wat meer opgezocht in extremiteit qua snelheid. Jaarlijst materiaal en een onbetwiste aanrader.

01. Aithon’s Hunger
02. Necromanteion
03. Wrath of the Gods (Furor Divinus)