Teitan - Vákuum | EP

Koos van Marle | 8 september 2021

Het is niet vaak dat je een black metal plaat hoort, die zo avantgardistisch en psychedelisch klinkt en dat deze dan uit Nederland komt. Uit Schiedam nog wel, de stad die van oudsher slechts met jenever en molens associëren. Teitan brengt met deze EP ‘Vákuum’ nieuw werk uit na het debuut ‘Weight of the Void’ uit 2019. Mastermind en enige bandlid Devi Hisgen loodst ons in 20 minuten door 5 nummers heen.

En deze nummers verschillen nogal van elkaar. Dat is toch wel lekker als je solo artiest bent, dan kun je jouw volledige creatieve geest kwijt in een plaat. En er zit genoeg in, om deze plaat na een aantal luisterbeurten niet zat te zijn. Waar ‘The Grinding Teeth of the Wheel of Time’ mij vooral doet denken aan de meer experimentele noorderlingen, zoals Winds of Emperor ten tijde van ‘Prometheus’. Ik hoor zelfs een saxofoon sample op de achtergrond, wat goed past in de experimentele setting.

Met ‘I Become the Lunar Sky’ gaan we zelfs de meer progressieve kant op, zoals ook Arcturus, vooral gelet ook op de wat aparte zang die het geschreeuw en gekrijs afwisselt. ‘Je Vois la Fin’ drijft dan weer meer op een industrielere sound, en is wat mij betreft het minst interessante nummer van de plaat. ‘Metempsychosis’ is na een lang bevreemdend intro het meest rechttoe rechtaan van wat ik tot nu toe gehoord heb van Teitan. Ook wel eens lekker. Daarna is het met ‘Description Of The Passing’ alweer tijd voor het outro van deze plaat.

Conclusie voor mij is dat er uitermate interessante ideeën op deze plaat staan, maar het allemaal nog geen echt geheel is. Dat is uiteraard niet erg als je een EP de wereld in slingert waarop je jouw eigen ideeën presenteert. Zeker een luisterbeurtje waard voor de avontuurlijke luisteraar.

01. The Grinding Teeth of the Wheel of Time
02. Become the Lunar Sky
03. Je vois la fin