Tailgunner - Crashdive | EP

Erik van Dijk | 18 november 2022

De Engelse heavy metal band Tailgunner deed nog al wat stof opwaaien in het thuisland na de release van de EP ‘Crashdive’ in juni dit jaar. De band is ontstaan in 2022 en bracht na een aantal singles de EP uit in eigen beheer en de kritieken waren lovend. Tailgunner tekende bij Fireflash Records, een Sublabel van Atomic Fire Records, en dit resulteert in de heruitgave van de EP.

De EP ‘Crashdive’ die op 9 december verschijnt via Fireflash Records telt vijf nummers en dat is één nummer meer dan op het origineel staat. Wat is het dat Tailgunner zo bijzonder maakt? Engeland staat immers bekend om de vele heavy metal releases in de jaren 80 en om je anno 2022 te onderscheiden, moet je wel wat te bieden hebben. Muzikaal staan de nummers als een huis met sterke heavy riffs en vocalen waarmee invloeden van tal van bands naar boven komen drijven.

Opener ‘Shadows of War’ is een typisch true metal nummer. Een standaard tekst met een oorlogsthema in een verhalende zanglijn die zeker in de refreinen wat catchy aandoet. ‘Guns for Hire’ word ik een stuk vrolijker van. Het is een lekker up-tempo nummer met sterke vocalen van Craig Cairns, maar ook het gitaarwerk en de solo zijn sterk en zorgen samen voor een heerlijk nummer. ‘White Death’ is het nummer dat niet op de eerste release te vinden is en ook hier ligt het tempo hoog en valt het goed verzorgde gitaarwerk op.

‘Revolution Scream’ brengt een nieuwe smaak op het palet. Het tempo ligt beduidend lager en het is meer catchy. Desalniettemin luistert het nummer goed weg en zijn de eerder genoemde ingrediënten weer volop aanwezig. De EP sluit af met titelnummer ‘Crashdive’ en ook dit nummer heeft een lager tempo. Het tussenstuk is opmerkelijk met meer technische riffs en

duellerende solo’s waarbij ook een belangrijke rol is weggelegd voor bas en drums. Een heerlijk nummer waaruit blijkt dat we hier met een stel uitstekende muzikanten te maken hebben.

Tailgunner is inderdaad een verrassing, hoewel ik niet zo hoog in de boom ga zitten als mijn Engelse collega’s. ‘Crashdive’ is een lekkere EP met vier sterke songs met kop en staart. Goede muzikanten en zanger en ik ben dan ook benieuwd naar wat deze band ons in de toekomst gaat brengen. De EP is verkrijgbaar met een oplage van slechts 500 stuks, maar alleen als mailorde via shop@fireflash-records.com

01. Shadows of War 04:10
02. Guns for Hire 03:23
03. White Death 04:00