Taboo – Taboo | CD

Manfred Werger | 10 september 2022

Enige tijd geleden bespraken we het album dat Pretty Maids icoon en zanger Ronnie Atkins maakte met Erik Martensson. Maar de gitarist van Pretty Maids, Ken Hammer, slaat ook zijn vleugels uit. Hij formeerde een nieuw project met zanger Christoffer Stjerne uit Kopenhagen, Taboo. Frontiers Music Srl. brengt hun debuutplaat uit. We nemen de plaat onder de loep en duiken in de achtergronden van de schijf.

Ken Hammer, zijn ware naam is Kenneth Gudmund Hansen, stamt uit 1963 en is al sinds 1981 verbonden aan de keihard en heerlijk rockende Denen van Pretty Maids. Met de vrije ruimte door de pauze van de band (zanger Ronnie Atkins lijdt aan een terminale kanker en de band neemt wat rust na enkele wisselingen van muzikanten) is Hammer een project gaan uitwerken voor een nieuwe band. Frontiers Music Srl., Pretty Maids’ label sinds ‘Wake Up To The Real World’ uit 2006, hielp de gitarist daarbij. Hij kreeg de vrije hand in het samenstellen van een band en het creatieve proces.

In Kopenhagen vond Hammer Christoffer Stjerne, een sterke melodieuze stem, mede bekend van The Voice uit 2012 en het toffe H.E.R.O., waar vette Soundgarden-riffs worden afgewisseld met Queen-achtige thema’s en melodieën uit de jaren ’70. Taboo was geboren. Het duo schreef de nummers, produceerde deze en mastermind Jacob Hansen, bekend met de bands achter deze mannen, zorgde voor de mix en de mastering.

Ken en Christoffer speelden de meeste instrumenten in, ze verzorgden ook de orkestratie en de programmering. Mat Sinner en Claus Langeskov (uit de band van voormalig White Lion zanger Mike Tramp) speelden de basgitaren in en Anders Kirkegaard (o.m. drummer van het Deense The Storm én H.E.R.O. ) is te horen op drums.

In de tien tracks is het genieten van de stem van Christoffer Stjerne, heavy, gevarieerd en ook geschikt voor de accenten van moderne popmuziek, die je terug hoort in sommige tracks (See You Again en Daydream). Maar er is ook veel ruimte voor de dikke gitaren van Ken Hammer en de wat moderne rock-aanpak, die je terug hoort bij Scandi-acts als Degreed, Dynazty, Brother Firetribe en aanverwante rockers. De inbreng van keyboards, de effecten op de koortjes, electro-achtige drums, onder meer te horen in ‘Powerless’ met zijn zang uit het hoge register, het populaire aan Pink refererende ‘Into The Sun’ en het stuwende ‘It’s About Time ‘ zijn doordacht, goed geprogrammeerd, maar doen wel wat afbreuk aan de power én de originaliteit van het gebodene.

Erg sterk is ‘Flames’, een lekkere beukende ritmesectie, strakke gitaren en een puike solo van Ken omlijsten een prachtige, heldere vocale invulling. Ook ‘Bleeding‘ met vette keyboards én een dikke bas van Mat Sinner is prima. ‘Learning To Breathe’ kent een aparte maatsoort, maar een fraaie balans tussen gitaren en stemmen en ‘Demons‘ is de beuker van de plaat. Aan het einde van de schijf hoor je wat meer midpaced werk, “Sensational‘ valt hier op door zijn sterke thema’s en geweldig riffwerk.

Aardige plaat, melodieus en toch zeer stevig! Origineel genoeg? Niet helemaal, er zijn bands, die in dit genre beslist sterker zijn (Degreed, bijvoorbeeld). Ook zijn enkele refreinen wat ‘geleend‘ uit de wereld van de ‘quick-fix-popmuziek’. Maar het uitstapje van Ken Hammer en zijn muzikale vrienden is een fraai debuut en hopelijk krijgt deze band wat speeltijd, veel optredens en ruimte om te groeien.

01. Flames 4:18
02. Bleeding 3:34
03. Learning To Breathe 4:34