Sword - III | CD

Alex Theasher | 13 november 2022

Amerika en Engeland zijn de hofleveranciers als het om onze geliefde muzieksoort gaat. Maar ook Canada levert al decennialang hoogwaardige rock en metalbands: van progrock (Rush) tot thrash metal (Exciter, Sacrifice en Annihilator). Sword behoort ook tot één van de betere kwaliteitsbands uit Canada.

Opgericht in 1981 als Kiss-coverband, begon de band al snel eigen nummers te schrijven en kwam in 1986 het fenomenale ‘Metalized’ uit op plaat. Volgens velen (waaronder ondergetekende) nog steeds één van de betere metal albums uit Canada. De band kwam in 1988 met de opvolger ‘Sweet dreams’; iets minder stevig dan het debuut, maar ook een album dat internationaal goed werd ontvangen.

In de jaren ‘90 (om precies te zijn 1995) hield de band, net als zoveel andere bands, op te bestaan omdat alle aandacht bij de platenlabels uitging naar grunge. Na een “winterslaap” van maar liefst 16 jaar besloot de band de draad weer op te pakken in 2011. In 2016 kwam er een live-cd (met opnames uit 1987, tour met Motörhead) en nu kunnen we ons dan eindelijk opmaken voor het derde studio-album van Sword.

Het wachten op een nieuwe plaat (34 jaar maar liefst!) is het meer dan waard, want Sword levert met het album ‘III’ een kraker van jewelste af die in het verlengde ligt van het geweldige debuutalbum. Wat als eerste opvalt is het geweldige geluid van het album. De stem van zanger Rick Hughes komt met dit geluid volledig tot zijn recht en van slijtage van zijn stembanden valt niets te merken. Integendeel, hij klinkt krachtiger dan ooit tevoren! De riffs van Mike Plant zijn strak en de ritmesectie bestaande uit Mike Larock (bas) en Dan Hughes (drums) zorgt voor een stevige basis. Mooi dat de band nog in de originele samenstelling speelt.

Het album staat vol met krachtige metalnummers (‘Bad Blood, ‘Dirty Pig’ en ‘Unleashing Hell’), zodat je alleen even op adem kunt komen bij het korte intermezzo ‘Surfacing’. Sword levert derhalve een vlijmscherp album af; welkom terug boys en wanneer kunnen we jullie eindelijk in ons landje live bewonderen? Het album verschijnt op 25 november bij Massacre Records en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en zwart of gekleurd vinyl.

01. Bad Blood
02. (I Am) In Kommand
03. Dirty Pig