Swim or Drown – Torment | EP

Erik van Dijk |   24 juli 2022

Onlangs speelde Cro-Mags in Patronaat Haarlem en stond daar de Friese band Blood Sucker in het voorprogramma. Uit de reacties op mijn review bleek dat dit niet de enige Friese hardcore bands is, maar dat er meer voor mij onbekende hardcore bands in Friesland huizen. Eén van die bands is Swim or Drown uit Heereveen en toevallig bracht deze band onlangs de EP ‘Torment’ uit via WTF Records en deze is te leuk om te laten liggen.

Swim or Drown is ontstaan in 2008 en bracht eerder drie EP’s uit en ‘Torment’ is dus nummer vier. Swim or Drown speelt al 14 jaar in de samenstelling en doet in een metallic hardcore stijl. De EP ‘Torment’ telt zes nummers en duurt daarmee zo’n 15 minuten. De EP opent met het nummer ‘SorD4’ dat we eigenlijk als inleiding moeten zien. Een wat lompe groovende riff die in ruim een minuut tijd wat meer metal wordt. Met ‘Never Be Like You’ krijgen we dan echt een nummer. Het nummer opent snel en agressief met schreeuwerige, sludge-achtige vocalen van Jan de Groot. De tweede zangstem brengt wat nuance in een verder lekker beukend nummer.

‘Short Fuse’ is minder snel en heeft meer groove, met name in de refreinen beukt het lekker. Muzikaal zit het goed in elkaar met sterke gitaren. ‘Blind Leading the Blind’ is ook weer zo’n agressieve beuker. Het anti religieuze nummer speelt in een wat lager tempo en dat past, de sample met een deel van een religieuze toespraak is misschien wat lang gezien de duur van het nummer, maar verder zeer vermakelijk. Titelnummer ‘Torment’ is ook een wat trager nummer met smerige vocalen en een thrash riff, de plotse versnelling is sterk. De EP besluit met het nummer ‘I Won’t Shut Up’ een lekker hardcore nummer met background vocals die de hardcore vibe versterken, dat zouden ze vaker mogen doen.

Swim or Drown heeft met ‘Torment’ weer een leuke EP gebracht. Waar je even doorheen moet zijn de vocalen die erg bepalend zijn voor het geheel, de nummers met een tweede stem of background vocals geven net een beetje meer nuance. Liefhebbers van het hardcore genre doen desalniettemin goed aan de band te checken.

01. SorD4 01:12
02. Never Be Like You 01:51
03. Short Fuse 03:00