Sunstorm – Brothers in Arms | CD

Manfred Werger |  23 juli 2022

Sunstorm startte in 2006 als een samenwerking tussen zanger Joe Lynn Turner (ex-Fandango en Rainbow) en de muzikanten van het Duitse Pink Cream 69. Maar de “vintage classic” zanger en zijn Duitse vrienden zijn al een tijdje weg. Bij hun zevende schijf voor Frontiers Music Srl. staan zanger Ronnie Romero en Italiaanse musici garant voor een portie melodieuze rock. We luisteren naar de tracks en duiken in de historie van Sunstorm.

Frontiers’ labelbaas Stefano Perugiano stelde Joe Lynn Turner destijds in staat zijn demo’s en zijn favoriete “hidden tracks” uit te brengen op cd. Die demo’s werden opnieuw ingespeeld door de vrienden van Dennis Ward; bassist, producer, componist van Pink Cream 69. De eerste drie schijven zijn pareltjes, mooie, compacte songs vol melodie en instrumentaal is alles dik in orde.

De Sunstorm bleek na de derde plaat (Emotional Fire) geluwd en het duurde een viertal jaren voor een opleving. Maar Joe Lynn Turner was zijn banden met de Amerikaanse en Duitse songsmeden en musici kwijt. Voor ‘Edge Of Tomorrow’ en ‘Road To Hell’ werd hij gekoppeld aan Frontiers’ vaste songwriter, muziekgenie en producer Alessando DelVecchio. Die latere twee platen kennen fraai gitaarwerk van Simone Mularoni (DGM), maar ook veel standaard liedjes uit de Frontiers catalogus.

Sunstorm’s zesde plaat kende een compleet nieuwe bezetting: Ronnie Romero (Lords of Black, Vandenberg, Rainbow, Michael Schenker Group) werd gekoppeld aan Italiaanse muzikanten, die op een enorme hoeveelheid Frontiers platen te horen zijn. ‘Afterlife‘ was een sterke, zang technische plaat met leuke songs en wederom mooi gitaarwerk.

Voor het door DelVecchio geproduceerde, gemixte en gemasterde ‘Brothers in Arms’ werd gitarist Mularoni vervangen door sterspeler Luca Princiotta (o.m. bekend van Doro, Samsas Traum en de band van Blaze Bayley). Del Vecchio componeerde de songs van de plaat.

‘Brothers in Arms’ start ijzersterk met het vlotte titelnummer. Sterk spel, mooie chorus en een dikke ondertoon van Rainbow en Whitesnake. ‘Games We Play’ en ‘I’ll Keep Holding On’ zijn strakke, mid-tempo tracks, die zo uit de songboeken van Joe Lynn Turner en Tommy Denander zouden kunnen komen. ‘I’ll Remember’ is een Hardline-achtige track met een prachtige solo en ‘No Turning Back’ is een vlotte kraker met harde gitaren in de stijl van Pink Cream, Helloween en Frontline.

Daarna zakt de plaat wat weg. Het sterke, stuwende ‘Living Out Of Heart’ en ‘Taste of Heaven’ ademen de geest van de soloplaten van Joe Lynn Turner. ‘Back my Dreams’ is een akoestische, Scorpions-achtige ballad. ‘Hold the NIght’ kent een riff, die je bij Heart en nogal wat Mutt Lange-acts tegenkomt, ‘MIracle’ is aardig, maar de after-beat loopt wat lastig door de coupletten. ‘Lost In The Shadows’ is weer lekker fel, Whitesnake-achtig! Nice!

Na een dikke 44 minuten is het voorbij; ‘Brothers in Arms‘ is een lekkere schijf met mooi zangwerk en goed instrumentaal geweld. De plaat kent een sterke start, maar de wat latere tracks kennen teveel referenties aan de typische DelVecchio songs, die op heel veel Frontiers platen te horen zijn: overbekende riff, mooi refrein met meerstemmige zang, poepruige solo en een klassieke opbouw. Genieten én kritisch luisteren, lijkt mij een passend motto!

01 Brothers In Arms 4:43
02 Games We Play 3:59
03 I’ll Keep Holding On 4:23