Steve Grimmet’s Grim Reaper - At the Gates | CD

Theo Wapenaar | 11 oktober 2019

Met alle berichtgeving over Brexit zou je kunnen opmaken dat de Britten geen lange adem hebben als het gaat over commitment. Echter duurt de commitment van de Britten aan de metal minstens tweeëneenhalf keer zo lang als die aan Europa. Nog steeds doen de grote namen uit het Verenigd Koninkrijk het goed in metalland. Maar ook de bands die er begin jaren tachtig al bij waren maar het helaas niet gehaald hebben tot headliner van de grote festivals zijn er nog steeds. Reünie bands als Satan en Tokyo Blade laten zich al enkele jaren weer gelden terwijl er ook een legioen aan bands terug aan het front zijn met slechts één of enkele originele leden in gelederen. Naast de succesvolle voortzettingen van Tygers Of Pantang en Diamond Head is het nog steeds genieten geblazen met oude namen van weleer als o.a. Trespass, Tytan, Angel Witch, Stampede, Jaguar, Tysondog, Vardis als ook Grim Reaper.

Grim Reaper bracht in de periode 1979-1988 drie prima langspelers uit waarvan het debuut ‘See You in Hell’ uit 1983, min of meer tot cult is verheven. Na het uiteenvallen van de band maakt zanger / frontman Steve Grimmet diverse omzwervingen in de muziek, waarvan zijn vocale bijdrage aan het ‘In Search of Sanity’ (’89) album van het toentertijd op sterven na dood zijnde Onslaught het meest opzien baarde. In 2011 maakt Grim Reaper een re-entree onder de naam Steve Grimmet’s Grim Reaper maar na het uitbrengen van een live e.p. en de release van de “come-back” plaat ‘Waiting in the Shadows’ in 2016, slaat het noodlot toe voor zanger Steve. De beste man werd in Ecuador getroffen door een agressieve infectie in zijn rechter been waardoor amputatie noodzakelijk was.

De vechtlust en positiviteit van Steve valt zeer te waarderen. Ondergetekende had de eer om Grimmet te ontmoeten op het ‘Keep it True’ festival in 2017 waar hij niet echt de indruk wekte ooit nog actief te zijn op het podium. Echter aan het eind van datzelfde jaar gaf Steve Grimmet’s Grim Reaper, met Steve deels staand en deels in een rolstoel, een geweldige en zuivere set weg op het ‘Christmas Rocka’ festival in Sheffield.

Met dit album ‘At the Gates’ komt de wilskracht en positiviteit van Steve en zijn huidige kompanen, muzikaal gezien, meteen tot uiting. Nee, er is qua stijl niets nieuws onder de zon, Grim Reaper schotelt de luisteraar elf heavy metal /NWOBHM songs voor die volledig

aansluiten op zowel de genoemde stijl als het eerdere werk van de band. De gedrevenheid en frisheid is echter een ander verhaal.

De band flikt het namelijk om te boeien vanaf de openende titeltrack tot aan het afsluitende ‘Shadow in the Dark’. Heerlijke up-tempo nummers voorzien van heerlijke structuren en gaaf gitaar(soleer)werk met herkenbare refreinen. Ondanks dat Steve Grimmet de respectabele leeftijd heeft bereikt van 60 jaar, is het nog steeds genieten geblazen van zijn kunsten als zanger. De schuurpapieren stem in de lagere regionen wisselen mooi af met de hogere stemverheffingen die hij nog steeds (net) haalt. Een plaat zonder hoogtepunten wordt vaak afgedaan als saai, maar deze plaat is steady en zeker zonder dieptepunten, zelfs in nummers als de single ‘Venom’ waarin Grimmet tekstueel afrekent met personen die hem niet goed gezind zijn blijft dit muzikaal een mooi album.

Iedere liefhebber van traditionele metal en NWOBHM moet dit album op zijn minst polsen want het doet niet veel onder voor Diamonds Head’s laatste. Het album is voor een zeer zacht prijsje te koop op rood vinyl en cd. Voor degene die niet kunnen wachten op een volledige Grim Reaper show is er momenteel een goed alternatief. Steve Grimmet vervangt momenteel Harry Conklin (Jag Panzer). Die naast Tim ‘Ripper’ Owens (Judas Priest, Iced Earth, Spirits of Fire) en Sean Peck (Cage, Denner/Shermann) de The Three Tremors vormt. Er is door het management toegezegd dat ook enkele Grim Reaper songs de revue gaan passeren.

01. At the Gates
02. Venom
03. What Lies Beneath